Media Literacy through photography and participation. A conceptual approach

Empreu sempre aquest identificador per citar o enllaçar aquest ítem http://hdl.handle.net/10045/60931
Información del item - Informació de l'item - Item information
Títol: Media Literacy through photography and participation. A conceptual approach
Títol alternatiu: Alfabetización mediática a través de la fotografía y la participación. Una aproximación conceptual
Autors: Rabadán, Ángel V.
Paraules clau: Media literacy | Participatory photography | Teenager | Alfabetización mediática | Fotografía participativa | Empoderar | Adolescencia
Data de publicació: de gener-2015
Editor: University of Alicante
Citació bibliogràfica: Journal of New Approaches in Educational Research. 2015, 4(1): 32-39. doi:10.7821/naer.2015.1.96
Resum: We are living in social massification processes that oppress our identity and specificity as a human group; however, there are tools increasingly present among researchers, educators and other professionals who help to develop interpretations and create knowledge by developing a participatory communication perspective. This article discusses how communication and learning through dialogue and creative practice can be fostered with social interaction and dialogic processes generated through participatory photography workshops, in order to contribute to media literacy. Similar to other creative experiences of this kind, this is not only a space to share products, jobs, tips and techniques, but also one for social interaction and communication. Educators in the field of media literacy can find, unprecedented challenges and opportunities in these initiatives to take advantage of the body of knowledge of adolescents and promote learning. | Estamos viviendo procesos de masificación social que oprimen nuestra identidad y nuestra especificidad como grupo humano. Sin embargo existen herramientas, cada vez más presentes, entre investigadores, educadores y otros profesionales, capaces de contribuir a elaborar interpretaciones y crear conocimiento desarrollando una perspectiva comunicativa participativa. Este artículo analiza cómo, a través de la interacción social y los procesos dialógicos generados a través de workshops de fotografía participativa, pueden impulsar la comunicación y el aprendizaje a través del diálogo y la práctica creativa, así como contribuir a la alfabetización mediática. Como todas las experiencias creativas de este tipo, no es solo un espacio para compartir productos, trabajos, técnicas o consejos, sino también un espacio para la interacción social y la comunicación. Los educadores del ámbito de la alfabetización en los medios pueden encontrar en estas iniciativas retos y oportunidades sin precedentes para aprovechar el volumen de conocimiento de los adolescentes y promover el aprendizaje.
URI: http://hdl.handle.net/10045/60931
ISSN: 2254-7339
DOI: 10.7821/naer.2015.1.96
Idioma: spa | eng
Tipus: info:eu-repo/semantics/article
Drets: Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0
Revisió científica: si
Versió de l'editor: http://dx.doi.org/10.7821/naer.2015.1.96
Apareix a la col·lecció: Journal of New Approaches in Educational Research - 2015, Vol. 4, No. 1

Arxius per aquest ítem:
Arxius per aquest ítem:
Arxiu Descripció Tamany Format  
ThumbnailNAER_4_1_06.pdfEnglish599,01 kBAdobe PDFObrir Vista prèvia
ThumbnailNAER_4_1_06_esp.pdfSpanish Translation621,65 kBAdobe PDFObrir Vista prèvia


Aquest ítem està subjecte a una llicència de Creative Commons Llicència Creative Commons Creative Commons