Media Literacy through photography and participation. A conceptual approach

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/60931
Full metadata record
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRabadán, Ángel V.-
dc.date.accessioned2016-12-15T09:48:25Z-
dc.date.available2016-12-15T09:48:25Z-
dc.date.issued2015-01-
dc.identifier.citationJournal of New Approaches in Educational Research. 2015, 4(1): 32-39. doi:10.7821/naer.2015.1.96es_ES
dc.identifier.issn2254-7339-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10045/60931-
dc.description.abstractWe are living in social massification processes that oppress our identity and specificity as a human group; however, there are tools increasingly present among researchers, educators and other professionals who help to develop interpretations and create knowledge by developing a participatory communication perspective. This article discusses how communication and learning through dialogue and creative practice can be fostered with social interaction and dialogic processes generated through participatory photography workshops, in order to contribute to media literacy. Similar to other creative experiences of this kind, this is not only a space to share products, jobs, tips and techniques, but also one for social interaction and communication. Educators in the field of media literacy can find, unprecedented challenges and opportunities in these initiatives to take advantage of the body of knowledge of adolescents and promote learning.es_ES
dc.description.abstractEstamos viviendo procesos de masificación social que oprimen nuestra identidad y nuestra especificidad como grupo humano. Sin embargo existen herramientas, cada vez más presentes, entre investigadores, educadores y otros profesionales, capaces de contribuir a elaborar interpretaciones y crear conocimiento desarrollando una perspectiva comunicativa participativa. Este artículo analiza cómo, a través de la interacción social y los procesos dialógicos generados a través de workshops de fotografía participativa, pueden impulsar la comunicación y el aprendizaje a través del diálogo y la práctica creativa, así como contribuir a la alfabetización mediática. Como todas las experiencias creativas de este tipo, no es solo un espacio para compartir productos, trabajos, técnicas o consejos, sino también un espacio para la interacción social y la comunicación. Los educadores del ámbito de la alfabetización en los medios pueden encontrar en estas iniciativas retos y oportunidades sin precedentes para aprovechar el volumen de conocimiento de los adolescentes y promover el aprendizaje.es_ES
dc.languagespaes_ES
dc.languageenges_ES
dc.publisherUniversity of Alicantees_ES
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0es_ES
dc.subjectMedia literacyes_ES
dc.subjectParticipatory photographyes_ES
dc.subjectTeenageres_ES
dc.subjectAlfabetización mediáticaes_ES
dc.subjectFotografía participativaes_ES
dc.subjectEmpoderares_ES
dc.subjectAdolescenciaes_ES
dc.titleMedia Literacy through photography and participation. A conceptual approaches_ES
dc.title.alternativeAlfabetización mediática a través de la fotografía y la participación. Una aproximación conceptuales_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.peerreviewedsies_ES
dc.identifier.doi10.7821/naer.2015.1.96-
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.7821/naer.2015.1.96es_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
Appears in Collections:Revistas - NAER - 2015, Vol. 4, No. 1

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailNAER_4_1_06.pdfEnglish599,01 kBAdobe PDFOpen Preview
ThumbnailNAER_4_1_06_esp.pdfSpanish Translation621,65 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons