Manufacturer Mergers and Product Variety in Vertically Related Markets

Empreu sempre aquest identificador per citar o enllaçar aquest ítem http://hdl.handle.net/10045/73691
Información del item - Informació de l'item - Item information
Títol: Manufacturer Mergers and Product Variety in Vertically Related Markets
Autors: Milliou, Chrysovalantou | Sandonis, Joel
Grups d'investigació o GITE: Microeconomía Aplicada (GIMA)
Centre, Departament o Servei: Universidad de Alicante. Departamento de Fundamentos del Análisis Económico
Paraules clau: Horizontal mergers | Product variety | Vertical relations
Àrees de coneixement: Fundamentos del Análisis Económico
Data de publicació: de març-2018
Editor: Springer Science+Business Media New York
Citació bibliogràfica: Journal of Industry, Competition and Trade. 2018, 18(1): 1-24. doi:10.1007/s10842-017-0251-6
Resum: We study the incentives of final product manufacturers to introduce new products into the market and the impact of a manufacturer merger on them. We show that when manufacturers distribute their products through multi-product retailers, a manufacturer merger, although it leads to an increase in the wholesale prices, it can enhance product variety. The merger induced product variety enhancement though arises only when vertical relations are present: when manufacturers sell directly their products to consumers, a merger never results in more product variety. Still, both with or without vertical relations, a manufacturer merger hurts consumers and decreases welfare.
Patrocinadors: The first author gratefully acknowledges financial support from the Research Support Program - Action 1 of the Athens University of Economics and Business. The second author gratefully acknowledges financial support from Generalitat Valenciana under grant PROMETEO/2013/037 and from MINECO/FEDER under project ECO2012-34928.
URI: http://hdl.handle.net/10045/73691
ISSN: 1566-1679 (Print) | 1573-7012 (Online)
DOI: 10.1007/s10842-017-0251-6
Idioma: eng
Tipus: info:eu-repo/semantics/article
Drets: © Springer Science+Business Media New York 2017
Revisió científica: si
Versió de l'editor: http://dx.doi.org/10.1007/s10842-017-0251-6
Apareix a la col·lecció: INV - GIMA - Artículos de Revistas

Arxius per aquest ítem:
Arxius per aquest ítem:
Arxiu Descripció Tamany Format  
Thumbnail2018_Milliou_Sandonis_JIndCompetTrade_final.pdfVersión final (acceso restringido)430,22 kBAdobe PDFObrir     Sol·licitar una còpia
Thumbnail2018_Milliou_Sandonis_JIndCompetTrade_preprint.pdfPreprint (acceso abierto)18,41 MBAdobe PDFObrir Vista prèvia


Tots els documents dipositats a RUA estan protegits per drets d'autors. Alguns drets reservats.