La adopción de buenas prácticas de Responsabilidad Social en la formación universitaria

Empreu sempre aquest identificador per citar o enllaçar aquest ítem http://hdl.handle.net/10045/129552
Información del item - Informació de l'item - Item information
Títol: La adopción de buenas prácticas de Responsabilidad Social en la formación universitaria
Autors: Gil García, Elizabeth
Grups d'investigació o GITE: Derecho Financiero y Tributario
Centre, Departament o Servei: Universidad de Alicante. Departamento de Disciplinas Económicas y Financieras
Paraules clau: Social responsibility | Higher education | Universities | Learning processes | Sustainable development | Employment
Data de publicació: de novembre-2022
Editor: Octaedro
Citació bibliogràfica: Gil García, Elizabeth. “La adopción de buenas prácticas de Responsabilidad Social en la formación universitaria”. En: Esteve Faubel, José María, et al (eds.). Transformando la educación a través del conocimiento. Barcelona: Octaedro, 2022. ISBN 978-84-19506-73-3, pp. 451-459
Resum: The application of good practices related to the social responsibility is not restricted to corporates as other institutions, such as universities, should implement them throughout all their activities and functions. In particular, the adoption of good practices around university education constitutes the first step to become a socially responsible university –being a further step the integration of social responsibility practices in the university management–. This implies that university degrees, within the different levels of the European Higher Education Area, should be addressed to accomplish the Sustainable Development Goals (SDGs). In such a way, students are acquiring not only technical knowledge in a specific degree but also social, environmental and sustainable values. Moreover, when designing the teaching-learning process, certain values and principles should be considered, i.e., equality, social inclusion or employability. This contribution seeks to identify the good practices in social responsibility that Spanish universities are performing around the education pillar. For that purpose, the author will study the social responsibility reports published by the University of Alicante, the University Rey Juan Carlos and the Distance University of Madrid. This work will finish with some conclusions about whether the Spanish universities are in the good path to become socially responsible institutions, and whether their degrees are in line with the SDGs.
Patrocinadors: El presente trabajo se ha realizado en el marco del proyecto de investigación titulado «La efectiva implantación de la responsabilidad social en las Administraciones Públicas», financiado por la Universidad de Alicante, en la Convocatoria del programa propio del Vicerrectorado de Investigación y Transferencia de Conocimiento para el fomento de la I+D+I de 2019 (Referencia: GRE19-03), y cuyo investigador principal es José Miguel Beltrán Castellanos.
URI: http://hdl.handle.net/10045/129552
ISBN: 978-84-19506-73-3
Idioma: spa
Tipus: info:eu-repo/semantics/bookPart
Drets: © De la edición: José María Esteve Faubel, Aitana Fernández-Sogorb, Rosabel Martinez-Roig, Juan-Francisco Álvarez-Herrero; Del texto: Las autoras y autores; De esta edición: Ediciones OCTAEDRO, S.L. Esta publicación está sujeta a la Licencia Internacional Pública de Atribución/Reconocimiento-NoComercial 4.0 de Creative Commons. Puede consultar las condiciones de esta licencia si accede a: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/.
Revisió científica: si
Versió de l'editor: https://octaedro.com/libro/transformando-la-educacion-a-traves-del-conocimiento/
Apareix a la col·lecció: INV - DFT - Capítulos de Libros

Arxius per aquest ítem:
Arxius per aquest ítem:
Arxiu Descripció Tamany Format  
ThumbnailGil-Garcia_Transformando-la-educacion-a-traves-del-conocimiento.pdf788 kBAdobe PDFObrir Vista prèvia


Aquest ítem està subjecte a una llicència de Creative Commons Llicència Creative Commons Creative Commons