Selling the past. The use of history as a marketing strategy in Spain, 1900-1980

Empreu sempre aquest identificador per citar o enllaçar aquest ítem http://hdl.handle.net/10045/115119
Información del item - Informació de l'item - Item information
Títol: Selling the past. The use of history as a marketing strategy in Spain, 1900-1980
Autors: Miranda Encarnación, José Antonio | Ruiz Moreno, Felipe
Grups d'investigació o GITE: Historia e Instituciones Económicas (HIE) | Marketing
Centre, Departament o Servei: Universidad de Alicante. Departamento de Análisis Económico Aplicado | Universidad de Alicante. Departamento de Marketing
Paraules clau: Branding strategy | Brands | Business History | Historical myths | Marketing | Nationalism | Spain | 20th century | Trademarks | Use of history
Àrees de coneixement: Historia e Instituciones Económicas | Comercialización e Investigación de Mercados
Data de publicació: 5-de febrer-2020
Editor: Routledge
Citació bibliogràfica: Business History. 2022, 64(3): 491-510. https://doi.org/10.1080/00076791.2020.1717473
Resum: History can represent an effective marketing resource because it can establish an emotional relationship with consumers. This article examines trademark applications in order to show how Spanish companies used the past in their branding strategy during the twentieth century. The article analyses which historical themes were used the most, over which periods, for what types of products and services and according to which Spanish regions. The study indicates that this commercial use of the past was closely linked to the spread of Spanish nationalism. Brands try to connect emotionally with consumers by evoking historical national myths and, therefore, their use increased during the periods of intensive nationalist expression.
Patrocinadors: This work was supported by the Ministry of Economy and Competitiveness of the Government of Spain and the European Regional Development Fund under Grants HAR2015-64769-P and PGC2018-093896-B-I00.
URI: http://hdl.handle.net/10045/115119
ISSN: 0007-6791 (Print) | 1743-7938 (Online)
DOI: 10.1080/00076791.2020.1717473
Idioma: eng
Tipus: info:eu-repo/semantics/article
Drets: © 2020 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group
Revisió científica: si
Versió de l'editor: https://doi.org/10.1080/00076791.2020.1717473
Apareix a la col·lecció: INV - MKT - Artículos de Revistas
INV - Historia e Instituciones Económicas - Artículos de Revistas

Arxius per aquest ítem:
Arxius per aquest ítem:
Arxiu Descripció Tamany Format  
ThumbnailMiranda_Ruiz-Moreno_2022_BusinessHistory_final.pdfVersión final (acceso restringido)1,29 MBAdobe PDFObrir     Sol·licitar una còpia
ThumbnailMiranda_Ruiz-Moreno_2022_BusinessHistory_accepted.pdfAccepted Manuscript (acceso abierto)394,71 kBAdobe PDFObrir Vista prèvia


Tots els documents dipositats a RUA estan protegits per drets d'autors. Alguns drets reservats.