Higher education segregation in Spain: Gender constructs and social background

Empreu sempre aquest identificador per citar o enllaçar aquest ítem http://hdl.handle.net/10045/103156
Información del item - Informació de l'item - Item information
Títol: Higher education segregation in Spain: Gender constructs and social background
Autors: García-Andreu, Hugo | Acebal Fernández, Alejandro | Aledo, Antonio
Grups d'investigació o GITE: Observatorio Sociológico de la Educación (OBSOEDU) | Población, Medio Ambiente y Desarrollo (POMADE)
Centre, Departament o Servei: Universidad de Alicante. Departamento de Sociología I
Paraules clau: Inequality of educational opportunities | Higher education expansion | Educational choices | Overeducation | Sex-segregation | Class-segregation
Àrees de coneixement: Sociología
Data de publicació: de març-2020
Editor: John Wiley & Sons
Citació bibliogràfica: European Journal of Education. 2020, 55(1): 76-90. doi:10.1111/ejed.12377
Resum: The waning influence of ascriptive factors on occupational status has been related to the expansion of higher education systems and economic modernisation. The theory of Effectively Maintained Inequality observes that the horizontal stratification of university degrees is a strategy of social differentiation used mainly by the most advantaged social class to access the occupations that are better valued in the labour market. This article verifies the effectively maintained inequality theory by means of a statistical analysis of selected degrees, differentiated by gender and social class, carried out in a Spanish university during the period of expansion and consolidation of the higher education system. The results confirm the theory, but they are partially conditioned by the vertical stratification that alters the composition by gender of the contingent of students of less advantaged social class, in which women present a greater tendency to choose degrees that are less valued by the market.
URI: http://hdl.handle.net/10045/103156
ISSN: 0141-8211 (Print) | 1465-3435 (Online)
DOI: 10.1111/ejed.12377
Idioma: eng
Tipus: info:eu-repo/semantics/article
Drets: © 2020 John Wiley & Sons Ltd
Revisió científica: si
Versió de l'editor: https://doi.org/10.1111/ejed.12377
Apareix a la col·lecció: INV - ANTROSOCLAB - Artículos de Revistas
INV - OBSOEDU - Artículos de Revistas
INV - POMADE - Artículos de Revistas

Arxius per aquest ítem:
Arxius per aquest ítem:
Arxiu Descripció Tamany Format  
Thumbnail2020_Garcia-Andreu_etal_EurJEduc_final.pdfVersión final (acceso restringido)583,16 kBAdobe PDFObrir     Sol·licitar una còpia
Thumbnail2020_Garcia-Andreu_etal_EurJEduc_preprint.pdfPreprint (acceso abierto)377,07 kBAdobe PDFObrir Vista prèvia


Tots els documents dipositats a RUA estan protegits per drets d'autors. Alguns drets reservats.