Practical Method of Improving the Teamwork of Engineering Students Using Team Contracts to Minimize Conflict Situations

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/92549
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Practical Method of Improving the Teamwork of Engineering Students Using Team Contracts to Minimize Conflict Situations
Autor/es: Pertegal-Felices, María Luisa | Fuster-Guilló, Andrés | Rico Soliveres, María Luisa | Azorin-Lopez, Jorge | Jimeno-Morenilla, Antonio
Grupo/s de investigación o GITE: Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU) | Habilidades, Competencias e Instrucción | Informática Industrial y Redes de Computadores | Tecnología Informática Avanzada - Seguridad Legal | UniCAD: Grupo de investigación en CAD/CAM/CAE de la Universidad de Alicante
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica | Universidad de Alicante. Departamento de Tecnología Informática y Computación
Palabras clave: Didactics of engineering | Team work | Conflict management | Academic performance
Área/s de conocimiento: Didáctica y Organización Escolar | Arquitectura y Tecnología de Computadores
Fecha de publicación: 13-may-2019
Editor: IEEE
Cita bibliográfica: IEEE Access. 2019, 7: 65083-65092. doi:10.1109/ACCESS.2019.2916343
Resumen: Educational models are incorporating methodologies to train students in teamwork skills in response to companies’ information technology (IT) requirements. Conflict management is the key to effective teamwork. This paper proposes a method to improve students’ organization, teamwork, and conflict management skills. This method consists of brief training on leadership and management styles, with minimal extra work, followed by the signing of team contracts that outline group rules, and promoting the assumption of responsibilities. The experimental results showed that this method reduced conflict rates, improved group communication and indirectly improved satisfaction, and responsibility and motivation in work groups. Consequently, students’ overall academic performance improved, both as a group and as individuals.
URI: http://hdl.handle.net/10045/92549
ISSN: 2169-3536
DOI: 10.1109/ACCESS.2019.2916343
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © 2019 IEEE. Translations and content mining are permitted for academic research only. Personal use is also permitted, but republication/redistribution requires IEEE permission.
Revisión científica: si
Versión del editor: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2019.2916343
Aparece en las colecciones:INV - AIA - Artículos de Revistas
INV - I2RC - Artículos de Revistas
INV - Habilidades, Competencias e Instrucción - Artículos de Revistas
INV - UNICAD - Artículos de Revistas
INV - TIA-SL - Artículos de Revistas
INV - SOCEDU - Artículos de Revistas

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
Thumbnail2019_Pertegal-Felices_etal_IEEEAccess.pdf4,75 MBAdobe PDFAbrir Vista previa


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.