Multimodal competence and effective interactive lecturing

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/73331
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Multimodal competence and effective interactive lecturing
Autor/es: Morell, Teresa
Grupo/s de investigación o GITE: Adquisición y Enseñanza de Segundas Lenguas y Lenguas Extranjeras de la Universidad de Alicante (ACQUA) | Inglés Profesional y Académico (IPA)
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Filología Inglesa
Palabras clave: Multimodality | Multimodal competence | Multimodal ensembles | English-medium instruction | Semiotic resources | Pedagogical functions | Interactive lecturing | Classroom space
Área/s de conocimiento: Filología Inglesa
Fecha de publicación: 5-ene-2018
Editor: Elsevier
Cita bibliográfica: System. 2018, 77: 70-79. doi:10.1016/j.system.2017.12.006
Resumen: Multimodal competence plays a crucial role in effective interactive lecturing, especially when the language of communication is other than one's own. This study explores an English-medium instructor's (EMI) choice and combination of modes when instantiating a university interactive lecture pair work activity. It analyzes the temporal and spatial features of classroom space, gaze, and gestures, together with the spoken and written language, present in the setting up, supervising, and eliciting moves of the activity. Classroom spatial maps and multimodal discourse analysis tables are provided to illustrate the meaning making potential of semiotic resources used by the instructor to carry out specific pedagogical functions. The multimodal discourse analysis reveals that a coordinated use of three to four complementary mode ensembles enables a teacher to textually organize and interpersonally involve students to elicit conceptual meaning. Furthermore, the findings suggest that effective pedagogy has much to do with multimodal competence, the ability to understand the combined potential of various modes for making and eliciting meaning.
URI: http://hdl.handle.net/10045/73331
ISSN: 0346-251X (Print) | 1879-3282 (Online)
DOI: 10.1016/j.system.2017.12.006
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © 2017 Elsevier Ltd.
Revisión científica: si
Versión del editor: http://dx.doi.org/10.1016/j.system.2017.12.006
Aparece en las colecciones:INV - ACQUA - Artículos de Revistas
INV - IPA - Artículos de Revistas Nacionales e Internacionales

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
ThumbnailMorell_2017_Multimodality_and_effective_interactive_lecturing.pdfVersión final (acceso restringido)2,19 MBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.