Using virtual reality for industrial design learning: a methodological proposal

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/65251
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Using virtual reality for industrial design learning: a methodological proposal
Autor/es: Jimeno-Morenilla, Antonio | Sanchez-Romero, Jose-Luis | Mora, Higinio | Coll-Miralles, Rafael
Grupo/s de investigación o GITE: UniCAD: Grupo de investigación en CAD/CAM/CAE de la Universidad de Alicante | Informática Industrial y Redes de Computadores
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Tecnología Informática y Computación
Palabras clave: Virtual reality | Learning | Industrial design | Creativity
Área/s de conocimiento: Arquitectura y Tecnología de Computadores
Fecha de publicación: 2016
Editor: Taylor & Francis
Cita bibliográfica: Behaviour & Information Technology. 2016, 35(11): 897-906. doi:10.1080/0144929X.2016.1215525
Resumen: Nowadays, the different computer tools available enable designers to create complex industrial prototypes. The use of these tools is constrained by the limitations imposed by common devices, such as screens and displays. Recently emerged virtual and augmented reality techniques have started being used as supports in many learning and industrial environments. Beyond the new possibilities that these tools offer for designing industrial objects, the underlying question is whether these new technologies could improve the creativity of designers to enable them to get a better understanding of the designing process itself. This paper presents a methodological proposal for the deployment of an industrial design engineering course aimed not only at learning different design techniques, but also at assessing the creativity skills of students. The practical contents include the use of virtual reality devices, to help the designer overcome the limitations of prototype visualisation and make better designing decisions. Moreover, a creativity test will be performed at the beginning and at the end of the course to assess the changes in creativity skills taking place within the experiment group versus the changes in a traditional learning (control) group.
URI: http://hdl.handle.net/10045/65251
ISSN: 0144-929X (Print) | 1362-3001 (Online)
DOI: 10.1080/0144929X.2016.1215525
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © 2016 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group
Revisión científica: si
Versión del editor: http://dx.doi.org/10.1080/0144929X.2016.1215525
Aparece en las colecciones:INV - UNICAD - Artículos de Revistas
INV - I2RC - Artículos de Revistas
INV - AIA - Artículos de Revistas

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
Thumbnail2016_Jimeno_etal_ Beh&InfTech_final.pdfVersión final (acceso restringido)1,61 MBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia
Thumbnail2016_Jimeno_etal_ Beh&InfTech_preprint.pdfPreprint (acceso abierto)1,31 MBAdobe PDFAbrir Vista previa


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.