Latent class cluster analysis in exploring different profiles of gifted and talented students

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/62078
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Latent class cluster analysis in exploring different profiles of gifted and talented students
Autor/es: Castejón, Juan Luis | Gilar-Corbi, Raquel | Miñano, Pablo | González García, María
Grupo/s de investigación o GITE: Habilidades, Competencias e Instrucción | Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU)
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica
Palabras clave: Latent class analysis | Cluster analysis | High-ability students | Profile analysis
Área/s de conocimiento: Psicología Evolutiva y de la Educación
Fecha de publicación: ago-2016
Editor: Elsevier
Cita bibliográfica: Learning and Individual Differences. 2016, 50: 166-174. doi:10.1016/j.lindif.2016.08.003
Resumen: With respect to intervention related to gifted students, numerous studies highlight the need for teachers to recognise different types of high-ability students and to be aware of the differences in these students' cognitive and motivational characteristics such that they can provide better assistance. A latent class cluster analysis was performed to analyse the unobserved heterogeneity in a group of 358 gifted secondary students. Moreover, a multi-variate analysis of variance, and a univariate analysis of variance of repeated measures were performed to determine whether there were differences in the profiles of the cognitive and motivational variables between the identified classes. The results revealed the existence of four latent clusters, with different profiles, within the gifted student population: a) gifted achievers; b) cognitive gifted; c) creative gifted; d) high achievement and cognitive gifted.
Patrocinador/es: This work was funded by the Ministry of Economy and Competitiveness of Spain (Ministerio de Economía y Competitividad de España) through the Reference EDU2012-32156 project.
URI: http://hdl.handle.net/10045/62078
ISSN: 1041-6080 (Print) | 1873-3425 (Online)
DOI: 10.1016/j.lindif.2016.08.003
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © 2016 Elsevier Inc.
Revisión científica: si
Versión del editor: http://dx.doi.org/10.1016/j.lindif.2016.08.003
Aparece en las colecciones:INV - Habilidades, Competencias e Instrucción - Artículos de Revistas
INV - SOCEDU - Artículos de Revistas

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
Thumbnail2016_Castejon_etal_LearnIndDiff_final.pdfVersión final (acceso restringido)414,64 kBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.