Obstacles to Mathematization in Physics: The Case of the Differential

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/53003
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Obstacles to Mathematization in Physics: The Case of the Differential
Autor/es: López Gay, Rafael | Martínez Sáez, Julio | Martínez-Torregrosa, Joaquín
Grupo/s de investigación o GITE: Didáctica de las Ciencias y la Tecnología
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas
Palabras clave: Mathematization | Physics | Differential
Área/s de conocimiento: Didáctica de las Ciencias Experimentales
Fecha de publicación: jul-2015
Editor: Springer Science+Business Media Dordrecht
Cita bibliográfica: Science & Education. 2015, 24(5): 591-613. doi:10.1007/s11191-015-9757-7
Resumen: The process of the mathematization of physical situations through differential calculus requires an understanding of the justification for and the meaning of the differential in the context of physics. In this work, four different conceptions about the differential in physics are identified and assessed according to their utility for the mathematization process. We also present an empirical study to probe the conceptions about the differential that are used by students in physics, as well students’ perceptions of how they are expected to use differential calculus in physics. The results support the claim that students have a quasi-exclusive conception of the differential as an infinitesimal increment and that they perceive that their teachers only expect them to use differential calculus in an algorithmic way, without a sound understanding of what are they doing and why. These results are related to the lack of attention paid by conventional physics teaching to the mathematization process. Finally, some proposals for action are put forward.
URI: http://hdl.handle.net/10045/53003
ISSN: 0926-7220 (Print) | 1573-1901 (Online)
DOI: 10.1007/s11191-015-9757-7
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © Springer Science+Business Media Dordrecht 2015. The final publication is available at Springer via http://dx.doi.org/10.1007/s11191-015-9757-7
Revisión científica: si
Versión del editor: http://dx.doi.org/10.1007/s11191-015-9757-7
Aparece en las colecciones:INV - CYT - Otros Trabajos de Investigación

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
Thumbnail2015_Lopez-Gay_etal_Sci&Educ_final.pdfVersión final (acceso restringido)528,92 kBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia
Thumbnail2015_Lopez-Gay_etal_Sci&Educ_rev.pdfVersión revisada (acceso abierto)554,99 kBAdobe PDFAbrir Vista previa


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.