Relationships among prospective secondary mathematics teachers’ skills of attending, interpreting and responding to students’ understanding

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/87469
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Relationships among prospective secondary mathematics teachers’ skills of attending, interpreting and responding to students’ understanding
Autor/es: Sánchez-Matamoros García, Gloria | Fernández-Verdú, Ceneida | Llinares, Salvador
Grupo/s de investigación o GITE: Investigación y Formación Didáctica
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Innovación y Formación Didáctica
Palabras clave: Derivative concept | Noticing | Prospective secondary teachers | Prospective teacher education | Students’ mathematical understanding
Área/s de conocimiento: Didáctica de la Matemática
Fecha de publicación: ene-2019
Editor: Springer Netherlands
Cita bibliográfica: Educational Studies in Mathematics. 2019, 100(1): 83-99. doi:10.1007/s10649-018-9855-y
Resumen: This study explores relationships among prospective secondary teachers’ skills of attending to relevant mathematics elements in students’ answers, interpreting students’ mathematical understanding, and proposing instructional actions. Thirty prospective secondary mathematics teachers analyzed three high school students’ answers to three problems of derivatives of a function at a given point and proposed instructional actions to help them progress in their understanding. Findings indicate that the more prospective teachers identified links between the mathematical elements and characteristics of students’ understanding, the more suitable the instructional activities were. Furthermore, our results suggest practical implications for teacher education programs since the type of task presented in this research may help to foster prospective secondary teachers’ noticing of students mathematical understanding.
Patrocinador/es: The research reported here was financed in part by Ministerio de Educación y Ciencia, Dirección General de Investigación, Spain, under Grant no. EDU2014-54526-R and EDU2017-87411-R, and in part by Generalitat Valenciana project no. GV/2015/115.
URI: http://hdl.handle.net/10045/87469
ISSN: 0013-1954 (Print) | 1573-0816 (Online)
DOI: 10.1007/s10649-018-9855-y
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © Springer Nature B.V. 2018
Revisión científica: si
Versión del editor: https://doi.org/10.1007/s10649-018-9855-y
Aparece en las colecciones:INV - IFD-DM - Artículos de Revistas

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
Thumbnail2019_Sanchez-Matamoros_etal_EducStudMath_final.pdfVersión final (acceso restringido)1,19 MBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.