Barriers to Student Learning and Participation in an Inclusive School as Perceived by Future Education Professionals

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/86108
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Barriers to Student Learning and Participation in an Inclusive School as Perceived by Future Education Professionals
Other Titles: Barreras al aprendizaje y a la participación del alumnado percibidas por los futuros profesionales de la educación en una escuela inclusiva
Authors: Arnaiz Sánchez, Pilar | Haro Rodríguez, Remedios de | Maldonado Martínez, Rosa María
Keywords: Inclusive education | Master-degree students | Teacher qualifications | Resources in schools | Integrated schools | Educación inclusiva | Estudiantes de máster | Cualificación del profesorado | Recursos en los centros | Escuelas integradoras
Issue Date: 15-Jan-2019
Publisher: University of Alicante
Citation: Journal of New Approaches in Educational Research. 2019, 8(1): 18-24. doi:10.7821/naer.2019.1.321
Abstract: Inclusive education represents the way forward to achieving high quality education systems, which are fair and equitable. This paper analyzes the barriers to learning and the current participation of schools in the promotion of inclusion from the perspective of future teaching professionals, specifically, 86 students from three Masters Courses in the Faculty of Education of the University of Murcia. A questionnaire was utilized in order to ascertain their perceptions of the limitations and obstacles present within the school context, the attitudes, the availability of resources and the adequacy of the educational response offered by the educational centres in which they had carried out their teacher training placements, with the aim of improving the future training of other students. A non-experimental narrative method was used. The results show many barriers and obstacles in the educational centres such as a lack of teacher training, which is needed to respond to the needs of all the students, the consideration that the diversity of the students is a problem, physical barriers, underuse of existing resources, as well as an educational response lacking in organizational and didactic strategies which does not take responsibility for a just and inclusive curriculum for all students. | La educación inclusiva representa el camino a seguir para alcanzar sistemas educativos de calidad, justos y equitativos. Este trabajo analiza las barreras al aprendizaje y a la participación presentes en los centros educativos para promover la inclusión desde la percepción de futuros profesionales de la educación, en concreto, 86 alumnos de tres másteres de la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia. Se les aplicó un cuestionario para conocer su percepción de las limitaciones y obstáculos presentes en el contexto escolar, las actitudes, la disponibilidad de los recursos y la adecuación de la respuesta educativa ofrecida por los centros educativos en los que habían realizado prácticas, para poder así mejorar la futura formación de otros estudiantes. Se utilizó un método no experimental de carácter descriptivo. Los resultados muestran bastantes barreras y obstáculos en los centros educativos como falta de formación de los docentes para responder a las necesidades de todos los estudiantes, consideración de la diversidad del alumnado como un problema, barreras físicas, falta de rentabilidad en la utilización de los recursos existentes, así como una respuesta educativa carente de estrategias organizativas y didácticas para todo el alumnado que no responden a una justicia curricular inclusiva.
URI: http://hdl.handle.net/10045/86108
ISSN: 2254-7339
DOI: 10.7821/naer.2019.1.321
Language: spa | eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0
Peer Review: si
Publisher version: https://doi.org/10.7821/naer.2019.1.321
Appears in Collections:Revistas - NAER - 2019, Vol. 8, No. 1

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailNAER_8_1_03.pdfEnglish431,14 kBAdobe PDFOpen Preview
ThumbnailNAER_8_1_03_esp.pdfSpanish Translation408,71 kBAdobe PDFOpen Preview
ThumbnailNAER_8_1_03_info.pdfInfography1,88 MBAdobe PDFOpen Preview
ThumbnailNAER_8_1_03_info_esp.pdfInfography (ES)1,88 MBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons