Social Learning Analytics in Higher Education. An experience at the Primary Education stage

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dc.contributor.authorDíaz-Lázaro, José Javier-
dc.contributor.authorSolano Fernández, Isabel M.-
dc.contributor.authorSánchez-Vera, María del Mar-
dc.date.accessioned2017-07-17T07:20:30Z-
dc.date.available2017-07-17T07:20:30Z-
dc.date.issued2017-07-15-
dc.identifier.citationJournal of New Approaches in Educational Research. 2017, 6(2): 119-126. doi:10.7821/naer.2017.7.232es_ES
dc.identifier.issn2254-7339-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10045/68196-
dc.description.abstractThe concept of Learning Analytics, as we understand it today, is relatively new but the practice of evaluating user behavior is not innovative. For years, technological development, along with other educational aspects, have encouraged, developed and facilitated this practice as a way of providing a personalized quality experience to students. The main goal of this study, carried out in the Primary Education Degree of the University of Murcia, was to research, from the perspective of Social Learning Analytics, how students learn and collaborate in online environments, specifically through their use of social media. With the idea of improving and optimizing future teaching experiences, a pilot study was conducted using weblog, Twitter and Facebook to work with different topics on the subject. The method used in this research was a participant observation and the analysis performed was both quantitative, based mainly on the data gathered from the learning analytics, and qualitative (analyzing students’ content from comments). Results show that there was greater interaction on Facebook than weblogs, where students interacted to deal with aspects related to the learning process and the topic of the subject. This exchange of information grew during the development of the experience. In addition, learning analytics shows that there is a relationship between group members and their interaction and behavior in networks.es_ES
dc.description.abstractEl concepto de Learning Analytics es relativamente nuevo tal como lo entendemos hoy en día, pero la práctica de evaluar el comportamiento del usuario a través de registros previos de actividad no lo es tanto. Con el tiempo, los avances tecnológicos, junto con otros factores educativos han alentado, desarrollado y facilitado esta práctica para proporcionar una experiencia personalizada de calidad al alumnado. El objetivo general de este estudio, realizado en el Grado de Educación Primaria de la Universidad de Murcia, se centra en conocer desde la perspectiva de Social Learning Analytics, cómo aprende y colabora el alumnado en entornos virtuales, específicamente a través de medios sociales. Con la idea de mejorar y optimizar futuras experiencias docentes, se llevó a cabo un estudio piloto en el que se usó Facebook, Twitter y un blog grupal para el desarrollo de las tareas de la asignatura. El método empleado en esta investigación ha sido el de la observación participante y el tipo de análisis realizado ha sido tanto cuantitativo, basado principalmente en los datos obtenidos de las propias analíticas de aprendizaje, como cualitativo (análisis de contenido de las intervenciones y comentarios del alumnado). Los resultados obtenidos muestran que hubo una mayor interacción en Facebook que en el blog grupal, donde los alumnos interaccionaban para tratar aspectos relacionados con el proceso de aprendizaje y la temática de la asignatura. Este intercambio de información fue creciendo durante el desarrollo de la experiencia. Además, las analíticas de aprendizaje muestran que existe una relación en cuanto a los miembros del grupo y sus interacciones y comportamientos en las redes.es_ES
dc.languagespaes_ES
dc.languageenges_ES
dc.publisherUniversity of Alicantees_ES
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0es_ES
dc.subjectEducationes_ES
dc.subjectInformation technologyes_ES
dc.subjectClassroom techniqueses_ES
dc.subjectSocial learninges_ES
dc.subjectSocial interactiones_ES
dc.subjectEducaciónes_ES
dc.subjectTecnologías de la informaciónes_ES
dc.subjectTécnicas de aulaes_ES
dc.subjectAprendizaje sociales_ES
dc.titleSocial Learning Analytics in Higher Education. An experience at the Primary Education stagees_ES
dc.title.alternativeSocial Learning Analytics en la Educación Superior. Una experiencia en el Grado de Educación Primariaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.peerreviewedsies_ES
dc.identifier.doi10.7821/naer.2017.7.232-
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.7821/naer.2017.7.232es_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
Aparece en las colecciones:Journal of New Approaches in Educational Research - 2017, Vol. 6, No. 2

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