Uso problemático de las TIC en niños y adolescentes: análisis diferencial por sexo y edad

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/129586
Registro completo de metadatos
Registro completo de metadatos
Campo DCValorIdioma
dc.contributorHabilidades, Competencias e Instrucciónes_ES
dc.contributorGrupo de Investigación Integral en el Neurodesarrollo Típico y Atípico (GINTA)es_ES
dc.contributorGrupo de Investigación en Psicología Evolutiva y Criminología (GIPEC)es_ES
dc.contributor.authorReal Fernández, Marta-
dc.contributor.authorDelgado, Beatriz-
dc.contributor.authorCosta-López, Borja-
dc.contributor.authorNavarro Soria, Ignasi-
dc.contributor.otherUniversidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didácticaes_ES
dc.contributor.otherUniversidad de Alicante. Departamento de Psicología de la Saludes_ES
dc.date.accessioned2022-11-18T10:57:44Z-
dc.date.available2022-11-18T10:57:44Z-
dc.date.issued2022-11-
dc.identifier.citationReal Fernández, Marta, et al. “Uso problemático de las TIC en niños y adolescentes: análisis diferencial por sexo y edad”. En: Esteve Faubel, José María, et al (eds.). Transformando la educación a través del conocimiento. Barcelona: Octaedro, 2022. ISBN 978-84-19506-73-3, pp. 1061-1071es_ES
dc.identifier.isbn978-84-19506-73-3-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10045/129586-
dc.description.abstractInformation and Communication Technologies (ICT), in the situation resulting from COVID-19, brought students able to receive education from home. This study examined whether ICT use is related to the emergence of post-pandemic problems, and whether there are differences by gender and age. Questionnaires measuring problematic ICT use were implemented. A total of 134 young people aged 6-19 years (M = 10.98; SD = 3.20; 53% male) were analysed. Results indicated that >50% used the internet and television every day, with a lower % using smartphones and video games. Boys made greater use of video games (p<0.001), and these differences were considered relevant at a medium effect size (r=-0.449). Likewise, 30%-40% of youths reported high frequency of problematic use of Internet, video games and smartphones, with a higher percentage among 11-19 years. Moreover, problematic video game use was higher in boys (p<0.001; r=-0.378). Older age groups reported significantly higher use internet and mobile phone use and problematic mobile phone use, and lower in TV. As a result of this pilot study, it can be observed there is problematic use of ICTs among youths, and the focus of the research should be on studying tools for the assessment and prevention of problematic ICT use, taking into account socio-demographic variables such as age and gender.es_ES
dc.languagespaes_ES
dc.publisherOctaedroes_ES
dc.rights© De la edición: José María Esteve Faubel, Aitana Fernández-Sogorb, Rosabel Martinez-Roig, Juan-Francisco Álvarez-Herrero; Del texto: Las autoras y autores; De esta edición: Ediciones OCTAEDRO, S.L. Esta publicación está sujeta a la Licencia Internacional Pública de Atribución/Reconocimiento-NoComercial 4.0 de Creative Commons. Puede consultar las condiciones de esta licencia si accede a: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/.es_ES
dc.subjectInformation and Communication Technologieses_ES
dc.subjectCOVID-19es_ES
dc.subjectChildrenes_ES
dc.subjectTeenageres_ES
dc.titleUso problemático de las TIC en niños y adolescentes: análisis diferencial por sexo y edades_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartes_ES
dc.peerreviewedsies_ES
dc.relation.publisherversionhttps://octaedro.com/libro/transformando-la-educacion-a-traves-del-conocimiento/es_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
Aparece en las colecciones:INV - Habilidades, Competencias e Instrucción - Capítulos de Libros
INV - GIPEC - Capítulos de Libros
INV - GINTA - Capítulos de Libros

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
ThumbnailReal-Fernandez_etal_Transformando-la-educacion-a-traves-del-conocimiento.pdf968,12 kBAdobe PDFAbrir Vista previa


Este ítem está licenciado bajo Licencia Creative Commons Creative Commons