Spread of low-cost carriers: tourism and regional policy effects in Spain
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10045/12370
Title: | Spread of low-cost carriers: tourism and regional policy effects in Spain |
---|---|
Other Titles: | La expansión de las compañías aéreas de bajo coste: incidencia en la política regional y turística en España |
Authors: | Vera-Rebollo, José Fernando | Ivars-Baidal, Josep |
Research Group/s: | Grupo de Investigación en Planificación y Gestión Sostenible del Turismo |
Center, Department or Service: | Universidad de Alicante. Departamento de Análisis Geográfico Regional y Geografía Física | Universidad de Alicante. Instituto Universitario de Investigaciones Turísticas |
Keywords: | Transporte aéreo | Compañías de bajo coste | Aeropuertos | Turismo | Crecimiento urbanístico | Movilidad | Air transport | Low-cost carriers | Airports | Tourism | Urban growth | Mobility |
Knowledge Area: | Análisis Geográfico Regional |
Date Created: | 2008 |
Issue Date: | 29-Apr-2008 |
Publisher: | Routledge |
Citation: | VERA REBOLLO, José Fernando; IVARS BAIDAL, Josep Antoni. “Spread of low-cost carriers: tourism and regional policy effects in Spain”. Regional Studies. Vol. 43, Issue 4 (May 2009). ISSN 0034-3404, pp. 559-570 |
Series/Report no.: | Estudios Regionales | volumen 43- nº 4 |
Abstract: | Las LCC’s constituyen el segmento más dinámico del tráfico turístico internacional hacia España. Su evolución reciente muestra elevadas tasas de crecimiento frente al estancamiento de las compañías tradicionales, un fenómeno que forma parte de las transformaciones que experimenta el mercado turístico y del transporte aéreo europeo y que ha provocado cambios cuantitativos y cualitativos en la actividad turística española. Sin embargo, sus efectos superan el ámbito sectorial-turístico para afectar a las políticas de ordenación del territorio y planificación de infraestructuras, configurando paulatinamente un nuevo escenario en el que se refuerza la especialización inmobiliaria del turismo en la costa mediterránea española. | Low-cost carriers form the most dynamic segment in the international tourism traffic toward Spain. Their recent evolution shows high growth rates that contrast with the stagnation of traditional companies, a phenomenon which is part of the transformations experienced by the tourism market and air transport in Europe and which has caused both quantitative and qualitative changes in Spain's tourist activity. However, the effects of low-cost carrier operations go beyond the context of the tourism sector and affect land-use and infrastructure planning policies, gradually shaping a new scenario where the specialization of tourism in real estate along the Spanish Mediterranean coast becomes reinforced. |
URI: | http://hdl.handle.net/10045/12370 |
ISSN: | 0034-3404 (Print) | 1360-0591 (Online) |
DOI: | 10.1080/00343400701874164 |
Language: | eng |
Type: | info:eu-repo/semantics/article |
Rights: | This is an electronic version of an article published in Regional Studies ©2008 Copyright Routledge, Taylor & Francis Group; Regional Studies is available online at http://www.informaworld.com |
Peer Review: | si |
Publisher version: | http://dx.doi.org/10.1080/00343400701874164 |
Appears in Collections: | INV - PGST - Artículos de Revistas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
RegionalStudies.pdf | Versión final (acceso restringido) | 403,63 kB | Adobe PDF | Open Request a copy |
Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.