Necesidades psicológicas básicas asociadas en la práctica de deporte individual y colectivo
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10045/115521
Title: | Necesidades psicológicas básicas asociadas en la práctica de deporte individual y colectivo |
---|---|
Other Titles: | Basic psychological needs associated with the practice of individual and collective sport |
Authors: | Pellicer de Juan, Eduardo | García Martínez, Salvador | Ferriz Valero, Alberto |
Research Group/s: | Research in Physical Education, Fitness and Performance (RIPEFAP) |
Center, Department or Service: | Universidad de Alicante. Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas |
Keywords: | Orientación deportiva | Floorball | Educación Física | Actividad Física | Teoría de la Autodeterminación | Orienteering | Physical education | Physical activity | Theory of Self-determination |
Knowledge Area: | Didáctica de la Expresión Corporal |
Issue Date: | 11-May-2021 |
Publisher: | Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF) |
Citation: | Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación. 2021, 42: 500-506. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87480 |
Abstract: | Introducción: El docente de educación física a través de la práctica deportiva trata de motivar intrínsecamente a su alumnado a través de prácticas deportivas, utilizando tareas que siguen la filosofía de la teoría de la autodeterminación. Método: En este estudio cuantitativo y cuasi experimental se observa qué práctica deportiva satisface en mayor medida las necesidades psicológicas básicas de adolescentes. Analizando. Resultados: El análisis de datos mostró una mejora de la sensación de autonomía tras la intervención a través del deporte individual. Conclusión: Las necesidades psicológicas básicas tienen un impacto positivo a través del deporte y con aportaciones diferentes en función del deporte desarrollado. | Introduction: The physical education teacher through sports practice tries to motivate intrinsically his students through sport practices, using tasks that follow the philosophy of self-determination theory. Method: In this quantitative and quasi-experimental study, it is observed which sport practice best satisfies the basic psychological needs of adolescent. Analyzing the implementation of an individual sport and a collective sport over six intervention sessions of each sport with compulsory secondary education students using the basic psychological needs measurement scale (BPNES). Results: Data analysis showed an improvement in the feeling of autonomy after the intervention through individual sport. Conclusion: Basic psychological needs have a positive impact through sport and with different contributions depending on the sport developed. |
URI: | http://hdl.handle.net/10045/115521 |
ISSN: | 1579-1726 | 1988-2041 (Internet) |
DOI: | 10.47197/retos.v42i0.87480 |
Language: | spa |
Type: | info:eu-repo/semantics/article |
Rights: | Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 |
Peer Review: | si |
Publisher version: | https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87480 |
Appears in Collections: | INV - EDUCAPHYS - Artículos de Revistas INV - SCAPE - Artículos de Revistas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pellicer-de-Juan_etal_2021_Retos.pdf | 99,25 kB | Adobe PDF | Open Preview | |
This item is licensed under a Creative Commons License