Aprovechamiento de ChatGPT en la enseñanza de lengua extranjera en educación superior

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/139198
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Aprovechamiento de ChatGPT en la enseñanza de lengua extranjera en educación superior
Authors: Ribes-Lafoz, María | Navarro Colorado, Borja
Research Group/s: Procesamiento del Lenguaje y Sistemas de Información (GPLSI)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Innovación y Formación Didáctica | Universidad de Alicante. Departamento de Lenguajes y Sistemas Informáticos
Keywords: NLG | ChatGPT | Destrezas lingüísticas | CLIL | NLP
Issue Date: 2023
Publisher: Octaedro
Citation: Ribes Lafoz, María; Navarro Colorado, Borja (2023). “Aprovechamiento de ChatGPT en la enseñanza de lengua extranjera en educación superior”. En: Ortega-Sánchez, Delfín; López-Padrón, Alexander (eds.). Educación y sociedad: claves interdisciplinares. Barcelona: Octaedro. ISBN 978-84-10054-35-6, pp. 1264-1271
Abstract: The last decade has witnessed a remarkable advancement in the field of Artificial Intelligence, particularly in Natural Language Processing (NLP) and Natural Language Generation (NLG), which has been made possible by the development and enhancement of Deep Learning techniques and Large Language Models (LLMs). Nowadays, ChatGPT is one of the most widely known and used, an advanced AI tool designed to understand and generate human-like text based on a vast amount of data. In this work we put forward an innovative proposal for higher education which involves the use of ChatGPT-3 as a supervised tool in the classroom which will be mostly employed by students and not by teachers, in order to foster their linguistic skills by means of transforming the automatically generated written text into an oral presentation to be delivered in front of the class. Our ultimate goal is not to determine whether the student has made fraudulent use of GPT, but rather to leverage all the advantages that it can offer to improve the teaching and learning process of a foreign language within the CLIL framework.
Sponsor: Este trabajo ha sido parcialmente financiado por los siguientes organismos e instituciones: a) Generalitat Valenciana (Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport) a través del Proyecto: “NL4DISMIS: Tecnologías del Lenguaje Natural para lidiar con la desinformación” (CIPROM/2021/021) https://nl4dismis.gplsi.es/ b) Ministerio de Ciencia e Innovación a través del proyecto “CORTEX: Conscious Text Generation” (PID2021-123956OB-I00), MCIN/ AEI/10.13039/501100011033 https://cortex.gplsi.es/
URI: http://hdl.handle.net/10045/139198
ISBN: 978-84-10054-35-6
Language: spa
Type: info:eu-repo/semantics/bookPart
Rights: © Del texto: Las autoras y autores; De esta edición: Ediciones OCTAEDRO, S.L. Publicación en Open Access – Acceso abierto
Peer Review: si
Publisher version: https://octaedro.com/libro/educacion-y-sociedad-claves-interdisciplinares/
Appears in Collections:INV - GPLSI - Capítulos de Libros

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailRibes_Navarro_Educacion-y-sociedad-claves-interdisciplinares.pdf4,01 MBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.