Different moments in the participatory stage of the secondary school students’ abstraction of mathematical conceptions

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/13469
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Different moments in the participatory stage of the secondary school students’ abstraction of mathematical conceptions
Autor/es: Roig Albiol, Ana Isabel | Llinares, Salvador
Grupo/s de investigación o GITE: Investigación y Formación Didáctica | GITE-EM: Grupo de Innovación Tecnológica en Educación Matemática
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Innovación y Formación Didáctica
Palabras clave: Mathematical abstraction | Stage of abstraction | Mathematical education | Reflection on activity-effect
Área/s de conocimiento: Didáctica de la Matemática
Fecha de publicación: 2009
Editor: Georgia State University
Cita bibliográfica: ROIG ALBIOL, Ana Isabel; LLINARES CISCAR, Salvador. "Different moments in the participatory stage of the secondary school students’ abstraction of mathematical conceptions". En: Proceedings of the 31st annual meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education / Swars, S. L., Stinson, D. W., & Lemons-Smith, S. (Eds.). Atlanta, GA : Georgia State University, 2009. ISBN 978-0-615-31397-9, pp. 735-743
Resumen: This study reports characteristics of participatory and anticipatory stages in the abstraction of mathematical conceptions. We carried out clinical task-based interviews with 71 secondary school students to obtain evidence of constructed mathematical conceptions and how they were used. We could distinguish both stages in different mathematical conceptions and, furthermore, two cognitive moments in the participatory stage. We argue that (a) the capacity of perceiving regularities in sets of particular cases is characteristic of reflection on activity-effect, and (b) the coordination of information provides the opportunity for changing the attention focus from the particular results to the structure of properties.
URI: http://hdl.handle.net/10045/13469
ISBN: 978-0-615-31397-9
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/bookPart
Revisión científica: si
Aparece en las colecciones:INV - IFD-DM - Capítulos de Libros
GITE - EM - Comunicaciones a Congresos de Innovación e Investigación Educativa

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
ThumbnailRoig-Llinares-PME-NA2009.pdf256,72 kBAdobe PDFAbrir Vista previa


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.