Implementación de la evaluación formativa en la Educación Superior. Valoración del proyecto de innovación

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/129555
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Implementación de la evaluación formativa en la Educación Superior. Valoración del proyecto de innovación
Autor/es: Álvarez Teruel, José Daniel
Grupo/s de investigación o GITE: Grupo de Investigación Interdisciplinar en Docencia Universitaria - Educación y Tecnologías de la Información y Comunicación/Educación Inclusiva (GIDU-EDUTIC/IN)
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica
Palabras clave: Teaching method innovations | Educational projects | Formative evaluation | Higher Education | Motivation
Fecha de publicación: nov-2022
Editor: Octaedro
Cita bibliográfica: Álvarez Teruel, José Daniel. “Implementación de la evaluación formativa en la Educación Superior. Valoración del proyecto de innovación”. En: Esteve Faubel, José María, et al (eds.). Transformando la educación a través del conocimiento. Barcelona: Octaedro, 2022. ISBN 978-84-19506-73-3, pp. 84-94
Resumen: This work on the implementation of an educational experience presents an innovation project on formative evaluation in Higher Education applied throughout eight academic years. It is a collaborative work project with which the subject Innovations in Educational Projects of Early Childhood Education is taught (4th year of the Degree in Early Childhood Education Teacher of the Faculty of Education of the University of Alicante). The fundamental objectives of this innovation are, on the one hand, to introduce students to the practice of formative assessment with all its methodological possibilities, and on the other, its application in a specific subject. The participation of the students in the whole evaluation process, in the first place by training in the knowledge and understanding of the concept, and later in the practical application of their own experience, manages to increase their motivation for the subject, since they not only learn to evaluate, but also they also become participating agents of their evaluation in the implementation of the subject. We evaluate the results of the implementation of the project during the eight years of existence, and we find evidence on the benefits obtained with the application of this innovation, fundamentally in terms of the increase in student and teacher motivation for work, in positive academic results, and in improving educational quality.
URI: http://hdl.handle.net/10045/129555
ISBN: 978-84-19506-73-3
Idioma: spa
Tipo: info:eu-repo/semantics/bookPart
Derechos: © De la edición: José María Esteve Faubel, Aitana Fernández-Sogorb, Rosabel Martinez-Roig, Juan-Francisco Álvarez-Herrero; Del texto: Las autoras y autores; De esta edición: Ediciones OCTAEDRO, S.L. Esta publicación está sujeta a la Licencia Internacional Pública de Atribución/Reconocimiento-NoComercial 4.0 de Creative Commons. Puede consultar las condiciones de esta licencia si accede a: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/.
Revisión científica: si
Versión del editor: https://octaedro.com/libro/transformando-la-educacion-a-traves-del-conocimiento/
Aparece en las colecciones:INV - GIDU-EDUTIC/IN - Capítulos de Libros

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
ThumbnailAlvarez-Teruel_Transformando-la-educacion-a-traves-del-conocimiento.pdf987,28 kBAdobe PDFAbrir Vista previa


Este ítem está licenciado bajo Licencia Creative Commons Creative Commons