Personal Management of Digital Information in University Students from a Gender Perspective

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Título: Personal Management of Digital Information in University Students from a Gender Perspective
Título alternativo: Gestión personal de la información digital en estudiantes universitarios desde una perspectiva de género
Autor/es: López Vicent, Patricia | Serrano, José Luis | Gutiérrez Porlán, Isabel
Palabras clave: Information competency | ICT | Digital divide | Gender | University | Information management | Competencia para gestionar la información | TIC | Brecha digital | Género | Universidad | Gestión de la información
Fecha de publicación: 15-ene-2022
Editor: University of Alicante
Cita bibliográfica: Journal of New Approaches in Educational Research. 2022, 11(1): 114-129. https://doi.org/10.7821/naer.2022.1.734
Resumen: The purpose of the present study is to delve into the process of personal management of digital information among Spanish university students in their final year and to analyze whether there are similarities or differences regarding students’ gender. A non-experimental methodological design has been implemented of an exploratory type and based on a questionnaire as a single data collection instrument. The instrument was validated by means of experts’ judgement, cognitive interview, and construct validity. A total of 2,054 students’ surveys were collected, sourced from all areas of knowledge, in 75 public and private universities. These surveys made it possible to obtain information about the information search, selection, organization, processing, and creation processes. The results revealed that university students have a positive self-concept about their own competence for personal management of information. However, they fail to take advantage of all the possibilities that the digital world offers them. Women search the Internet for more diverse resources than men. They have better judgment when it comes to selecting and processing the information they need. Male students rely more often than female ones on digital mediums when organizing and creating information and choose to publish the information in less complex and more popular formats than their female counterparts. The conclusions of the present study match those of the majority of reviewed studies, namely regarding the organization of information, contextual and social factors which influence the management of information, such as third-party support, and also in relation to the increasing implementation of digital technologies in information management processes. | El propósito del presente estudio es profundizar en el proceso de gestión personal de la información digital por parte de los estudiantes universitarios españoles en su último año de carrera y analizar si existen similitudes o diferencias según el género de los estudiantes. Se ha aplicado un diseño metodológico no-experimental de carácter exploratorio y basado en un cuestionario como único instrumento para la recogida de datos. El instrumento fue validado a través de la opinión de expertos, la entrevista cognitiva y la validez del constructo. Se recabaron un total de 2.054 encuestas de estudiantes, procedentes de todas las áreas de conocimiento, en 75 universidades públicas y privadas. Dichas encuestas permitieron obtener datos acerca de la búsqueda de información, la selección, la organización y el procesado, así como los procesos de creación de la misma. Los resultados revelaron que los estudiantes universitarios tienen un autoconcepto positivo acerca de su propia competencia para la gestión personal de la información. Sin embargo, no logran aprovechar todas las posibilidades que les ofrece el mundo digital. Las mujeres buscan recursos más diversos que los hombres en Internet. Tienen más criterio a la hora de seleccionar y procesar la información que necesitan. Los estudiantes confían con mucha mayor frecuencia en los medios digitales que las estudiantes cuando organizan y crean información, y optan por publicar información en formatos menos complejos y más populares que sus homólogas femeninas. Las conclusiones del presente estudio coinciden con los de la mayoría de los estudios revisados, concretamente por lo que respecta a la organización de la información y los factores contextuales y sociales que influyen en la gestión de ésta, tales como el apoyo de terceros, y también en relación con la creciente implementación de tecnologías digitales en los procesos de gestión de la información.
Patrocinador/es: This article originates from the CAPPLE project: Competences for Permanent Learning, based on the use of Personal Learning Environments, Analysis of future professionals and proposals for improvements (Reference EDU 2012-33256), which was funded by the Spanish Ministry of Economics and Competitiveness.
URI: http://hdl.handle.net/10045/120902
ISSN: 2254-7339
DOI: 10.7821/naer.2022.1.734
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © The Author(s). Distributed under Creative Commons CC BY-NC 4.0
Revisión científica: si
Versión del editor: https://doi.org/10.7821/naer.2022.1.734
Aparece en las colecciones:Journal of New Approaches in Educational Research - 2022, Vol. 11, No. 1

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