Promoting Equality in Higher Education: Development and Internal Validity of a Selection Test for Science University Degrees in Ecuador

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/116472
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Promoting Equality in Higher Education: Development and Internal Validity of a Selection Test for Science University Degrees in Ecuador
Autor/es: Sandoval, Ivan | Gilar-Corbi, Raquel | Veas, Alejandro | Castejón, Juan Luis
Grupo/s de investigación o GITE: Habilidades, Competencias e Instrucción | Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU)
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica
Palabras clave: University selection test | Polytechnic school | Test Validation | Multidimensional item response theory
Área/s de conocimiento: Psicología Evolutiva y de la Educación
Fecha de publicación: 2021
Editor: Pabst Science
Cita bibliográfica: Psychological Test and Assessment Modeling. 2021, 63(2): 191-204
Resumen: The use of tests or examinations for student admission is an extended strategy in most higher education institutions. However, tests in Latin-American countries have not received attention regarding the validity and interpretation of these measures. As such, the aim of this study is to analyse the psychometric properties of a new university entrance examination test in Ecuador in a community sample of 1238 university students (28.10 % female). A two-parameter multidimensional item response theory (MIRT) model was used to calibrate item difficulty and discrimination parameters as well as differential item functioning (DIF) by gender. The final instrument was composed by 71 items, which was considered appropriate to ensure the measurement precision of all levels of students’ achievements.
URI: http://hdl.handle.net/10045/116472
ISSN: 2190-0493 (Print) | 2190-0507 (Online)
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © Pabst Science Publishers
Revisión científica: si
Versión del editor: https://www.psychologie-aktuell.com/journale/psychological-test-and-assessment-modeling/currently-available/inhaltlesen/psychological-test-and-assessment-modeling-2021-2.html
Aparece en las colecciones:INV - SOCEDU - Artículos de Revistas
INV - Habilidades, Competencias e Instrucción - Artículos de Revistas

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
ThumbnailSandoval_etal_2021_PsycholTestAssessModel.pdf689,62 kBAdobe PDFAbrir Vista previa


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.