La distopia com a paròdia: l’exploració gràfica de Lavínia 2016 o la guerra dels poetes
Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:
http://hdl.handle.net/10045/112705
Título: | La distopia com a paròdia: l’exploració gràfica de Lavínia 2016 o la guerra dels poetes |
---|---|
Título alternativo: | Dystopia as a parody: a graphical exploration of Lavínia 2016 o la guerra dels poetes |
Autor/es: | Baile López, Eduard |
Grupo/s de investigación o GITE: | Estudis Transversals: Literatura i Altres Arts en les Cultures Mediterrànies | Recerca de la Literatura Contemporània |
Centro, Departamento o Servicio: | Universidad de Alicante. Departamento de Filología Catalana |
Palabras clave: | Avantguarda | Còmic | Lavínia | Sió | Teixidor | Avant-garde | Comic |
Área/s de conocimiento: | Filología Catalana |
Fecha de publicación: | 2019 |
Editor: | Institut d'Estudis Comarcals de la Marina Alta |
Cita bibliográfica: | L'Aiguadolç. 2019, 48: 85-100 |
Resumen: | Lavínia 2016 o la guerra dels poetes, del comicaire Enric Sió i l’escriptor Emili Teixidor, és un còmic publicat en l’any 1968 en la revista Oriflama i que encara a dia de hui manté una consideració de culte per ser la primera historieta de signe antifranquista publicada a l’Estat espanyol. A partir d’un plantejament narratiu característic de la ciència-ficció, com és la distopia, Sió i Teixidor en fan una subversió per mitjà de la paròdia per a elaborar un comentari polític en un marc de manca de llibertats, especialment pel que fa a les dificultats de supervivència de la cultura en llengua catalana. Amb un acostament que es vol aparentment lleuger via un to lúdic però que, en veritat, s’allotja en la marginalitat del panorama cultural, l’artefacte esdevé un exemple òptim d’obra que, tot fagocitant elements de la cultura de masses, emet un missatge d’avantguarda trencador amb els convencionalismes. | Lavínia 2016 o la guerra dels poetes, by artist Enric Sió and writer Emili Teixidor, is a comic published in 1968 for Oriflama magazine and which still retains a cult following status for being the first one of its kind released against Franco in Spain. Based on a narrative approach which is characteristic of science fiction, such as dystopia, Sió and Teixidor subvert it by means of a parody which enables them to elaborate a political remark in a freedomless context, especially with regard to survival difficulties of Catalan culture. With an approach which is innocuous on the surface thanks to a mocking tone but which, instead, belongs to the edges of cultural panorama, this artefact becomes an exemplary work which, by absorbing mass culture elements, sends an avant-garde message against conventionalisms. |
Patrocinador/es: | L'elaboració d'aquest article s'integra en el projecte de la xarxa docent «El cànon escolar del còmic i de l'àlbum il·lustrat com a eina didàctica per als Graus d'Educació Infantil, Primària i Màster de Secundària», pertanyent al programa I3CE d'Investigació en Docència Universitària del curs 2018-2019 a la Universitat d'Alacant. |
URI: | http://hdl.handle.net/10045/112705 |
ISSN: | 1131-5105 | 2386-7388 (Internet) |
Idioma: | cat |
Tipo: | info:eu-repo/semantics/article |
Derechos: | © Institut d'Estudis Comarcals de la Marina Alta |
Revisión científica: | si |
Versión del editor: | https://www.raco.cat/index.php/Aiguadolc/article/view/376431 |
Aparece en las colecciones: | INV - ET - Artícles de Revistes INV - GRLC - Treballs sobre Literatura del Jo |
Archivos en este ítem:
Archivo | Descripción | Tamaño | Formato | |
---|---|---|---|---|
Baile-Lopez_2019_Aiguadolc.pdf | 1,11 MB | Adobe PDF | Abrir Vista previa | |
Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.