Evidences of the Cerium Oxide-Catalysed DPF Regeneration in a Real Diesel Engine Exhaust

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/40179
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Evidences of the Cerium Oxide-Catalysed DPF Regeneration in a Real Diesel Engine Exhaust
Autor/es: Valencia, M. | López, E. | Andrade, S. | Iris, M.L. | Guillén Hurtado, Noelia | Rico Pérez, Verónica | Garcia-Garcia, Avelina | Salinas Martínez de Lecea, Concepción | Bueno López, Agustín
Grupo/s de investigación o GITE: Materiales Carbonosos y Medio Ambiente
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Química Inorgánica | Universidad de Alicante. Instituto Universitario de Materiales
Palabras clave: DPF regeneration | Soot | Ceria | Doped-ceria | Diesel engine contamination
Área/s de conocimiento: Química Inorgánica
Fecha de publicación: may-2013
Editor: Springer Science+Business Media New York
Cita bibliográfica: Topics in Catalysis. 2013, 56(1-8): 452-456. doi:10.1007/s11244-013-9995-3
Resumen: The active phase Ce0.5Pr0.5O2 has been loaded on commercial substrates (SiC DPF and cordierite honeycomb monolith) to perform DPF regeneration experiments in the exhaust of a diesel engine. Also, a powder sample has been prepared to carry out soot combustion experiments at laboratory. Experiments performed in the real diesel exhaust demonstrated the catalytic activity of the Ce–Pr mixed oxide for the combustion of soot, lowering the DPF regeneration temperature with regard to a counterpart catalyst-free DPF. The temperature for active regeneration of the Ce0.5Pr0.5O2-containing DPF when the soot content is low is in the range of 500–550 °C. When the Ce0.5Pr0.5O2-containing DPF is saturated with a high amount of soot, pressure drop and soot load at the filter reach equilibrium at around 360 °C under steady state engine operation due to passive regeneration. The uncoated DPF reached this equilibrium at around 440 °C. Comparing results at real exhaust with those at laboratory allow concluding that the Ce0.5Pr0.5O2-catalysed soot combustion in the real exhaust is not based on the NO2-assisted mechanism but is most likely occurring by the active oxygen-based mechanism.
Patrocinador/es: The authors thank the financial support of Generalitat Valenciana (Project Prometeo 2009/047), Spanish Ministry of Science and Innovation (project CIT-420000-2009-48) and EU (FEDER funding).
URI: http://hdl.handle.net/10045/40179
ISSN: 1022-5528 (Print) | 1572-9028 (Online)
DOI: 10.1007/s11244-013-9995-3
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: The final publication is available at Springer via http://dx.doi.org/10.1007/s11244-013-9995-3
Revisión científica: si
Versión del editor: http://dx.doi.org/10.1007/s11244-013-9995-3
Aparece en las colecciones:INV - MCMA - Artículos de Revistas

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
Thumbnail2013_Valencia_etal_TopCatal_final.pdfVersión final (acceso restringido)445,67 kBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia
Thumbnail2013_Valencia_etal_TopCatal.pdfVersión revisada (acceso abierto)213,55 kBAdobe PDFAbrir Vista previa


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.