Qué lee Cristina Rivera Garza y quién la lee: el intertexto en las aulas

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/140402
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Qué lee Cristina Rivera Garza y quién la lee: el intertexto en las aulas
Other Titles: What does Cristina Rivera Garza read and who reads her: the intertext in the classroom
Authors: Ballester Pardo, Ignacio
Research Group/s: Educación Literaria y Lingüística en Español e Inglés (ELEI_UA)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Innovación y Formación Didáctica
Keywords: Poesía | México | Genealogía | Literatura | Lectura | Poetry | Genealogy | Literature | Reading
Issue Date: 2023
Publisher: Universidade Federal do Pará - Campus de Abaetetuba - EditorAbaete
Citation: Margens. 2023, 17(29): 257-274. https://doi.org/10.18542/rmi.v17i29.14981
Abstract: En el siguiente trabajo se aborda la obra de Cristina Rivera Garza (Matamoros, Tamaulipas, 1964) a propósito del intertexto (MENDOZA) que es posible trabajar en las aulas de Primaria y Secundaria. Nos centramos en la poesía porque la mayoría de las investigaciones la obvian a favor de la narrativa. Por ello, consideramos fundamental reivindicar el género literario que nos permite aprender en el aula de las referencias que influyen en la autora de La muerte me da (2007) y El disco de Newton (2011). Partiremos de tales libros para observar las lecturas que consolidan su escritura y, al mismo tiempo, la impronta que ejercen en las promociones (HIGASHI) recientes de México, como Sara Uribe o Verónica Gerber; o en España, María Ángeles Pérez López. | This article addresses the work of Cristina Rivera Garza (Matamoros, Tamaulipas, 1964) regarding the intertext (Mendoza) that it is possible to work in Primary and Secondary classrooms. We focus on poetry because most of the research on it ignores it in favor of narrative. For this reason, we consider it essential to vindicate the literary genre that allows us to learn in the classroom from the references that influence the author of La muerte me da (2007) and El disco de Newton (2011). We will start from such books to observe the readings that consolidate her writing and, at the same time, the imprint they exert on recent promotions (Higashi) in Mexico, such as Sara Uribe or Verónica Gerber; or in Spain, María Ángeles Pérez López.
URI: http://hdl.handle.net/10045/140402
ISSN: 1806-0560 (Print) | 1982-5374 (Online)
DOI: 10.18542/rmi.v17i29.14981
Language: spa
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Peer Review: si
Publisher version: https://doi.org/10.18542/rmi.v17i29.14981
Appears in Collections:INV - ELEI_UA - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailBallester-Pardo_2023_Margens.pdf407,75 kBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.