To be or not to be a mother: doubtful, fraught, and denied access to motherhood in contemporary Catalan theatre

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/130322
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Título: To be or not to be a mother: doubtful, fraught, and denied access to motherhood in contemporary Catalan theatre
Título alternativo: Ser o no ser madre en el teatro catalán contemporáneo: conflictos, dudas y negación en el acceso a la maternidad
Autor/es: Nicolau Jiménez, Adriana
Palabras clave: Catalan theatre | Female playwrights | Maternal desire | Infertility | Perinatal mortality | Assisted reproductive technologies | Disability | No mothers | Teatro catalán | Dramaturgas | Deseo materno | Infertilidad | Muerte perinatal | Tecnologías de reproducción asistida | Discapacidad | No madres
Fecha de publicación: ene-2023
Editor: Universidad de Alicante. Instituto Universitario de Investigación de Estudios de Género
Cita bibliográfica: Feminismo/s. 2023, 41: 325-356. https://doi.org/10.14198/fem.2023.41.13
Resumen: Like many other regions in Europe, Catalonia has seen significant changes in the demographics of motherhood over recent decades, with decreasing fertility rates and an increase in the average age of women at the birth of the first child. Together with increased social awareness of gender and identity issues such as gestational loss or the sexual and reproductive rights of people with disabilities, this changing landscape seems to have had a noteworthy impact on contemporary Catalan theatre. Indeed, throughout the long 2010s, a significant number of female-authored plays focused on motherhood premiered in Catalan venues, and a significant portion of these addressed doubtful, fraught, and denied access to motherhood. This essay analyses four important works associated with this trend: Júlia & The Empty Lot (2018) and To Be a Mother (2021) by Clàudia Cedó, Conversations With My Uterus and Other Interlocutors (2018) by Núria Planes Llull, and Stigmas (2019) by Concha Milla. These plays respectively address the experience of perinatal loss, the desire of women with disabilities to become mothers, doubts concerning one’s maternal desire, and the consequences of infertility and assisted reproductive technology processes. The analysis is based on dramatic and video criticism, accompanied by a study of performance documentation and paratexts. This essay contends that the analysed plays shed light on the tension between hegemonic narratives around motherhood and the actual experiences of contemporary Catalan women in terms of access to motherhood, which can be fraught with social, political, or physiological obstacles, as well as denied to certain subjects who have historically been excluded from womanhood, such as women with disabilities. In so doing, the plays expand the available narratives for what we understand as motherhood while elaborating feminist responses to the lived experiences they bring to the stage. | Como otras muchas regiones de Europa, Cataluña ha visto sucederse en las últimas décadas cambios importantes en la demografía de la maternidad, como el descenso de la natalidad o el aumento de la edad media de las mujeres en el nacimiento del primer hijo. Junto con el aumento de la visibilidad social de cuestiones identitarias y de género como las pérdidas gestacionales o los derechos sexuales y reproductivos de las personas con discapacidad, este paisaje en transformación ha producido un impacto destacado en el teatro catalán contemporáneo. En efecto, a lo largo de la última década se ha representado en los escenarios catalanes un número significativo de obras centradas en la maternidad, una parte importante de las cuales ha abordado el acceso dubitativo, difícil o negado a la maternidad. Este artículo analiza cuatro piezas importantes dentro de esta tendencia: Una gossa en un descampat (2018) y Mare de sucre (2021) de Clàudia Cedó, Converses amb el meu úter i altres interlocutors (2018) de Núria Planes Llull, y ESTIgMES (2019) de Concha Milla. Respectivamente, las obras elegidas tratan la experiencia de la muerte perinatal, el deseo de convertirse en madres de las mujeres con discapacidad intelectual, las dudas sobre el propio deseo materno, y las consecuencias de la infertilidad y el uso de las Tecnologías de Reproducción Asistida. El análisis de las obras se basa en la crítica dramática y videográfica, así como en el estudio de paratextos, como trípticos o vídeos promocionales. El artículo argumenta que las obras analizadas iluminan la tensión entre las narrativas hegemónicas sobre la maternidad y la experiencia efectiva de la población femenina contemporánea en el acceso a esta, que puede estar marcado por obstáculos sociales, políticos y fisiológicos, y puede ser negado a ciertos sujetos excluidos de la categoría ‘mujer’, como son las que presentan alguna discapacidad. De este modo, las obras estudiadas amplían los imaginarios disponibles para lo que entendemos por maternidad, al tiempo que elaboran respuestas feministas a las experiencias vividas que trasladan a los escenarios.
URI: http://hdl.handle.net/10045/130322
ISSN: 1696-8166 | 1989-9998 (Internet)
DOI: 10.14198/fem.2023.41.13
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © Adriana Nicolau Jiménez. This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International.
Revisión científica: si
Versión del editor: https://doi.org/10.14198/fem.2023.41.13
Aparece en las colecciones:Feminismo/s - 2023, N. 41

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