False friends’ en metodologías innovadoras: una revisión narrativa

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/121579
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: False friends’ en metodologías innovadoras: una revisión narrativa
Other Titles: False friends’ in Innovative methodologies: A narrative review
Authors: Cartagena-Ceballos, Paula | García Martínez, Salvador | Ferriz Valero, Alberto
Research Group/s: Innovation in Physical Education and Physical Activity and Sport (EDUCAPHYS)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas
Keywords: Educación Física | Gamificación | Aprendizaje Basado en Juegos | Escape room | Breakout educativo | Physical Education | Gamification | Game-Based Learning | Educational Breakout
Knowledge Area: Didáctica de la Expresión Corporal
Issue Date: 22-Sep-2021
Publisher: Centro Transformar SpA
Citation: Revista Electrónica Transformar. 2021, 2(3): 12-28
Abstract: El presente estudio presenta una tendencia hacia la transformación a través de nuevas metodologías activas e innovadoras. Entre estas nuevas metodologías aparece la Gamificación, el Aprendizaje Basado en Juegos (ABJ) y dentro de este último, dos estrategias que se encuentran en pleno auge como son los Escape room y los Breakouts Educativos. Éstos son los términos que se van a tratar en el presente trabajo con el objetivo de definirlos y diferenciarlos para disipar las dudas, ya que muchas veces sus similitudes conllevan a la confusión y a una utilización incorrecta de los mismos. Para ello la metodología empleada ha sido realizar una revisión de los artículos más relevantes que emplean este tipo de técnicas. Se han utilizado las bases de datos Google Scholar, Dialnet, Web of Science (WoS), Scopus, ScienceDirect y ERIC. En cuanto a los resultados, se han seleccionado las principales definiciones de cada uno de estos métodos, así como sus características y diferencias para una mejor comprensión. Por lo que se refiere a la discusión, se ha comprobado si la interpretación de estas palabras está realmente clara y, al mismo tiempo, si se ha realizado un buen uso en cada uno de los artículos. A modo conclusión, se puede confirmar que, a pesar de que sí son muchos los/as autores/as que emplean de manera correcta los términos analizados, existen todavía otros muchos que no consiguen diferenciarlos de forma clara, por lo que es necesaria una investigación más sustancial sobre la terminología tratada. | There are several studies in the educational field that show a trend towards the transformation from more traditional models or methods, that is, from a teaching model based on the transmission of information and learning by reception, to the use of new active and innovative techniques that favor a more active and experiential learning, which capture the attention of students for a more gamified learning. Among these new methodologies we find Gamification, Game-Based Learning (GBL) and within the latter, two strategies that are booming such as the Escape Room and Educational Breakouts (BreakoutEdu). These are the terms that will be discussed in this paper with the aim of defining and differentiating them in order to dispel doubts, since their similarities often lead to confusion and misuse. To this end, the methodology employed was to review the most relevant articles that employ this type of technique. The following databases were used: Google Scholar, Dialnet, Web of Science (WoS), Scopus, ScienceDirect and ERIC. As for the results, the main definitions of each of these methods were selected, as well as their characteristics and differences for a better understanding. As far as the discussion is concerned, it has been checked whether the interpretation of these words is really clear and, at the same time, whether a good use has been made of them in each of the articles. In conclusion, it can be confirmed that, although many authors do use the terms analyzed correctly, there are still many others who do not manage to differentiate them clearly, so that more substantial research is needed on the terminology in question.
URI: http://hdl.handle.net/10045/121579
ISSN: 2735-6302
Language: spa
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0
Peer Review: si
Publisher version: https://revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/31
Appears in Collections:INV - EDUCAPHYS - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailCartagena-Ceballos_etal_2021_RevElectrTrans.pdf310,89 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons