Developing intercultural citizenship competences in higher education by using a literary excerpt in an English as a Foreign Language (EFL) context

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/119084
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Developing intercultural citizenship competences in higher education by using a literary excerpt in an English as a Foreign Language (EFL) context
Autor/es: Martin, Tania Josephine | Esteve-Faubel, José-María | Esteve-Faubel, Rosa Pilar
Grupo/s de investigación o GITE: Inglés Profesional y Académico (IPA) | Procesamiento del Lenguaje y Sistemas de Información (GPLSI) | Música, Artes Escénicas, Patrimonio y Educación Musical (MAPEM) | Humanismo - Europa
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Filología Inglesa | Universidad de Alicante. Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas
Palabras clave: Intercultural Communicative Competence (ICC) | Intercultural Citizenship Education (ICE) | Literature in foreign language education | English as a Foreign Language (EFL) | Global Citizenship Education (GCED) | Classroom oral participation
Área/s de conocimiento: Filología Inglesa | Música
Fecha de publicación: 27-oct-2021
Editor: Routledge
Cita bibliográfica: Intercultural Education. 2021, 32(6): 649-666. https://doi.org/10.1080/14675986.2021.1985804
Resumen: The objective of this study is to develop intercultural and critical citizenship competences by using a literary excerpt among a group of EFL university students in Spain. For this purpose, the focus group method was adopted, and a qualitative study was designed. The core aim was to implicitly work on aspects such as otherness, the rejection of racism and the use of revenge as a response to a perceived unethical action. The findings demonstrate that the approach dealt effectively with all these concepts. The literary excerpt triggered discussions against racism and religious intolerance. Revenge was rejected as a constructive solution to discrimination and the cohort expressed their connection to ‘others’ through a common humanity, which is linked to human rights principles. These values are closely aligned to the theoretical reference points known as Intercultural Citizenship Education (ICE), Global Citizenship Education (GCED) and cosmopolitan citizenship.
URI: http://hdl.handle.net/10045/119084
ISSN: 1467-5986 (Print) | 1469-8439 (Online)
DOI: 10.1080/14675986.2021.1985804
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © 2021 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group
Revisión científica: si
Versión del editor: https://doi.org/10.1080/14675986.2021.1985804
Aparece en las colecciones:INV - IPA - Artículos de Revistas Nacionales e Internacionales
INV - GPLSI - Artículos de Revistas
INV - MAPEM - Artículos de Revistas
INV - Humanismo-Europa - Artículos de Revistas y Capítulos de Libros

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
ThumbnailMartin_etal_2021_IntercultEdu_final.pdfVersión final (acceso restringido)590,59 kBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.