Teacher training about Information and Communication Technologies: a diachronic perspective

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/112080
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Teacher training about Information and Communication Technologies: a diachronic perspective
Other Titles: Formación de maestros en Tecnologías de la Información y la Comunicación: una perspectiva diacrónica
Authors: Ponce Gea, Ana Isabel | Rico Gómez, María Luisa | Sola Reche, José María | García Vidal, Marcos
Research Group/s: España del Siglo XX: II República, Franquismo y Democracia
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas
Keywords: Primary teacher training | Teacher qualifications | Information technology | Communication technology | Formación de docentes de primaria | Competencias del docente | Tecnología de la información | Tecnología de la comunicación
Knowledge Area: Teoría e Historia de la Educación
Issue Date: 15-Jan-2021
Publisher: Revista Espacios
Citation: Revista Espacios. 2021, 42(1), Art. 16: 189-200. https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42n01p16
Abstract: In this work, we define as a general objective to compare teacher training with the requirements of educational laws from a historical perspective, contextualising it from the 90s onwards in the Spanish context. We carried out a documentary analysis, around the treatment of ICT in legislation, initial and ongoing training and selective processes. The results show progressive incorporation of ICTs in all the areas, although with different rhythms. | En este trabajo, definimos como objetivo general comparar la formación de los maestros con los requerimientos propios de las leyes educativas desde una perspectiva histórica, contextualizándolo desde la década de los 90 hasta hoy en el contexto español. Para ello, realizamos un análisis documental, alrededor del tratamiento de las TIC en legislación, formación inicial y permanente y procesos selectivos. Los resultados muestran una incorporación progresiva de las TIC en todas las áreas, aunque a ritmos diferentes.
URI: http://hdl.handle.net/10045/112080
ISSN: 0798-1015
DOI: 10.48082/espacios-a21v42n01p16
Language: eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0
Peer Review: si
Publisher version: https://www.revistaespacios.com/a21v42n01/21420116.html
Appears in Collections:INV - GIDTAC - Artículos de Revistas
INV - España del Siglo XX - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailPonce-Gea_etal_2021_RevEspacios.pdf354,37 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons