Las competencias transversales como factores de mejora en la competitividad de los graduados universitarios

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/64500
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Las competencias transversales como factores de mejora en la competitividad de los graduados universitarios
Other Titles: Skills as factors of improvement in the competitiveness of the college graduates
Authors: Morales Aguilar, Paulina Liliana
Keywords: Competencias | Inserción laboral | Graduados universitarios | Competitividad | Skills | University graduates | Competitiveness | Employability
Issue Date: 2016
Publisher: Asociación Científica de Psicología y Educación (ACIPE)
Citation: Castejón Costa, Juan Luis (coord.). Psicología y Educación: Presente y Futuro. Alicante: ACIPE, 2016. ISBN 978-84-608-8714-0, pp. 1210-1218
Abstract: En el contexto de la sociedad de la información y el conocimiento, cada vez se hace más necesario que la formación en la educación superior sea acorde con los requerimientos que el mercado laboral demanda. El entorno económico y laboral actual, exige a los titulados universitarios un conjunto de capacidades, habilidades y actitudes complementarias a su formación en el ámbito científico que se trate (Ayers y Stone, 1999; Hettich, 2000). Las competencias se están convirtiendo en un factor determinante en los procesos de inserción laboral, por lo que parece necesario identificar un conjunto de competencias dentro del ámbito de la formación universitaria que estén relacionadas con los procesos de inserción laboral. El presente trabajo de investigación busca analizar la influencia que tienen las competencias adquiridas en el proceso de educación universitaria por parte del estudiante en el rendimiento durante la inserción laboral de los graduados; centrándose en el caso particular de la Universidad Tecnológica Equinoccial de Ecuador, en su sede de Santo Domingo. Con un alcance descriptivo, correlacional y predictivo; se estudiarán los datos obtenidos a través de diversas técnicas aplicadas a los graduados de esta universidad y los empresarios que contratan sus servicios, para establecer si los graduados de la UTE Santo Domingo contemplan las destrezas que está demandando el mercado laboral ecuatoriano. De las conclusiones del estudio se derivarán una serie de propuestas encaminadas a mejorar el desarrollo de competencias en actuales y futuros graduados de la UTE Santo Domingo que los hagan ganar en competitividad en los proceso de inserción laboral. | In the context of the society of information and knowledge, it is becoming increasingly important for the training in higher education to be in accordance with the requirements that the labor market demands. The current economic and labor environment demands from the university graduates a set of capacities, skills and complementary attitudes to its formation in the field of scientific concerned (Ayers and Stone, 1999; Hettich, 2000). Competences are turning into a determining factor in the processes of labor insertion; therefore it seems necessary to develop a set of competences within the scope of university education. Once this framework does not define the concrete competences to be developed, it is necessary to define what kinds of skills are related to the processes of labor insertion. This research work aims to analyze the influence that the acquired competences have in the process of university education by student performance during the labor insertion of graduated students, focusing on the particular case of the Universidad Tecnológica Equinoccial of Ecuador, headquarters Santo Domingo. With a descriptive, correlational, and predictive scope, the data obtained was studied through various techniques applied to graduated students of this university and the employers that hire their services to establish whether the graduated students from the UTE Santo Domingo contemplate the skills that the Ecuadorian labor market is demanding. From the conclusions of the study, a series of proposals are derived, directed to improve the development of skills in current and future graduated students from the UTE Santo Domingo, which make them gain in competitiveness in the processes of labor insertion.
URI: http://hdl.handle.net/10045/64500
ISBN: 978-84-608-8714-0
Language: spa
Type: info:eu-repo/semantics/conferenceObject
Rights: © CIPE2016. Juan Luis Castejón Costa
Peer Review: si
Appears in Collections:CIPE2016 - Libro de Actas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailPsicologia-y-educacion_142.pdf594,84 kBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.