Visual health screening by schoolteachers in remote communities of Peru: implementation research

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Campo DCValorIdioma
dc.contributorSalud Públicaes_ES
dc.contributor.authorLatorre Arteaga, Sergio-
dc.contributor.authorGil-González, Diana-
dc.contributor.authorBascarán, Covadonga-
dc.contributor.authorHurtado Núñez, Richard-
dc.contributor.authorPeral Morales, María del Carmen-
dc.contributor.authorCarrillo Orihuela, Guillermo-
dc.contributor.otherUniversidad de Alicante. Departamento de Enfermería Comunitaria, Medicina Preventiva y Salud Pública e Historia de la Cienciaes_ES
dc.date.accessioned2016-09-06T17:23:26Z-
dc.date.available2016-09-06T17:23:26Z-
dc.date.issued2016-09-
dc.identifier.citationBulletin of the World Health Organization. 2016, 94(9): 652-659. doi:10.2471/BLT.15.163634es_ES
dc.identifier.issn0042-9686-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10045/57604-
dc.description.abstractObjective. To describe the adaptation and scaling-up of an intervention to improve the visual health of children in the Apurimac region, Peru. Methods. In a pilot screening programme in 2009–2010, 26 schoolteachers were trained to detect and refer visual acuity problems in schoolchildren in one district in Apurimac. To scale-up the intervention, lessons learnt from the pilot were used to design strategies for: (i) strengthening multisector partnerships; (ii) promoting the engagement and participation of teachers and (iii) increasing children’s attendance at referral eye clinics. Implementation began in February 2015 in two out of eight provinces of Apurimac, including hard-to-reach communities. We made an observational study of the processes and outcomes of adapting and scaling-up the intervention. Qualitative and quantitative analyses were made of data collected from March 2015 to January 2016 from programme documents, routine reports and structured evaluation questionnaires completed by teachers. Findings. Partnerships were expanded after sharing the results of the pilot phase. Training was completed by 355 teachers and directors in both provinces, belonging to 315 schools distributed in 24 districts. Teachers’ appraisal of the training achieved high positive scores. Outreach eye clinics and subsidies for glasses were provided for poorer families. Data from six districts showed that attendance at the eye clinic increased from 66% (45/68 children referred) in the pilot phase to 92% (237/259) in the implementation phase. Conclusion. Adaptation to the local context allowed the scaling-up of an intervention to improve visual health in children and enhanced the equity of the programme.es_ES
dc.description.abstractObjetivo. Describir la adaptación y la ampliación de una intervención para mejorar la salud visual de niños de la región Apurímac, Perú. Métodos. En un programa piloto de examen realizado en 2009 y 2010, 26 profesores de escuela recibieron formación para detectar y tratar problemas de agudeza visual de los alumnos de un distrito de Apurímac. A fin de ampliar la intervención, las lecciones aprendidas en el piloto se utilizaron para diseñar estrategias para: (i) fortalecer las colaboraciones entre sectores; (ii) fomentar el compromiso y la participación de los profesores; y (iii) aumentar la asistencia de los niños a clínicas oftalmológicas de referencia. La implementación comenzó en febrero de 2015 en dos de ocho provincias de Apurímac, incluidas las comunidades de difícil acceso. Se utilizó un estudio de observación de los procesos y resultados de la adaptación y ampliación de la intervención. Se realizaron análisis cuantitativos y cualitativos de datos recopilados desde marzo de 2015 hasta enero de 2016 a partir de documentos del programa, informes rutinarios y cuestionarios de evaluación estructurados que los profesores habían rellenado. Resultados. Las colaboraciones aumentaron tras la publicación de los resultados de la fase piloto. Los que recibieron formación fueron 355 profesores y directores de ambas provincias, los cuales pertenecían a 315 escuelas distribuidas en 24 distritos. La evaluación de la formación por parte de los profesores obtuvo puntuaciones muy positivas. Las familias más pobres obtuvieron acceso a clínicas oftalmológicas a domicilio y ayudas para gafas. Los datos recopilados en seis distritos mostraron que la asistencia a clínicas oftalmológicas aumentó de un 66% (45/68 niños atendidos) durante la fase piloto a un 92% (237/259) durante la fase de implementación. Conclusión. La adaptación al contexto local permitió la ampliación de una intervención para mejorar la salud visual de los niños y aumentó la equidad del programa.es_ES
dc.description.sponsorshipThe programme was supported by funds from the office of the Vice President for International Relations of the University of Alicante (Spain), Global Health Vision-Entretodos Foundation (Spain) and by a crowdfunding campaign.es_ES
dc.languageenges_ES
dc.publisherWorld Health Organizationes_ES
dc.rightsLicencia Creative Commons Reconocimiento 4.0es_ES
dc.subjectVisual healthes_ES
dc.subjectChildrenes_ES
dc.subjectSchoolteacherses_ES
dc.subjectRemote communitieses_ES
dc.subjectPerues_ES
dc.subject.otherMedicina Preventiva y Salud Públicaes_ES
dc.titleVisual health screening by schoolteachers in remote communities of Peru: implementation researches_ES
dc.title.alternativeExámenes de la salud visual realizados por profesores de escuela en comunidades remotas de Perú: investigación sobre la ejecuciónes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.peerreviewedsies_ES
dc.identifier.doi10.2471/BLT.15.163634-
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.2471/BLT.15.163634es_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
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