Teaching as a fractal: from experience to model

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/52286
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Teaching as a fractal: from experience to model
Other Titles: La docencia como un fractal: de la experiencia al modelo
Authors: Compañ, Patricia | Molina-Carmona, Rafael | Satorre Cuerda, Rosana | Llorens Largo, Faraón
Research Group/s: Informática Industrial e Inteligencia Artificial
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Ciencia de la Computación e Inteligencia Artificial
Keywords: Motivation | Evaluation | Active learning | Instructional design | Task-based learning | Fractal | Motivación | Evaluación | Aprendizaje activo | Diseño instruccional | Aprendizaje basado en tareas
Knowledge Area: Ciencia de la Computación e Inteligencia Artificial
Issue Date: Dec-2015
Publisher: Universidad de Salamanca
Citation: Education in the Knowledge Society (EKS). 2015, 16(4): 32-46. doi:10.14201/eks20151643246
Abstract: The aim of this work is to improve students’ learning by designing a teaching model that seeks to increase student motivation to acquire new knowledge. To design the model, the methodology is based on the study of the students’ opinion on several aspects we think importantly affect the quality of teaching (such as the overcrowded classrooms, time intended for the subject or type of classroom where classes are taught), and on our experience when performing several experimental activities in the classroom (for instance, peer reviews and oral presentations). Besides the feedback from the students, it is essential to rely on the experience and reflections of lecturers who have been teaching the subject several years. This way we could detect several key aspects that, in our opinion, must be considered when designing a teaching proposal: motivation, assessment, progressiveness and autonomy. As a result we have obtained a teaching model based on instructional design as well as on the principles of fractal geometry, in the sense that different levels of abstraction for the various training activities are presented and the activities are self-similar, that is, they are decomposed again and again. At each level, an activity decomposes into a lower level tasks and their corresponding evaluation. With this model the immediate feedback and the student motivation are encouraged. We are convinced that a greater motivation will suppose an increase in the student’s working time and in their performance. Although the study has been done on a subject, the results are fully generalizable to other subjects. | El objetivo de este trabajo es tratar de mejorar el aprendizaje de los estudiantes diseñando un modelo docente que intenta aumentar su motivación por adquirir nuevos conocimientos. Para poder diseñar el modelo, la metodología empleada se ha basado en el estudio de la opinión de los estudiantes sobre distintos aspectos que pensamos que afectan en gran medida a la calidad de la docencia (tales como la masificación de las aulas, el tiempo previsto para la asignatura, el tipo de aula en el que se imparten las clases), y en nuestra experiencia a lo hora de realizar distintas actividades de forma experimental en clase (por ejemplo, la corrección entre compañeros y las presentaciones orales en clase). Además de conocer la opinión de los alumnos, es fundamental basarse en la experiencia y reflexiones de los docentes que han estado impartiendo la materia varios años. De ahí hemos entresacado algunos aspectos clave, que en nuestra opinión, deben tenerse en cuenta al diseñar la propuesta docente: motivación, evaluación, progresividad y autonomía. Como resultado hemos obtenido un modelo docente basado en el diseño instruccional así como en los principios de la geometría fractal, en el sentido de que se plantean diferentes niveles de abstracción para las diversas actividades formativas y estas son auto similares, es decir, se descomponen una y otra vez. En cada nivel una actividad se descompone en tareas de un nivel inferior junto con su evaluación correspondiente. Con este modelo se fomenta la retroalimentación y la motivación del estudiante. Estamos convencidos de que una mayor motivación supondrá un aumento en el tiempo de trabajo de los estudiantes y en su rendimiento. Aunque el estudio se ha hecho sobre una asignatura, los resultados son totalmente generalizables a otras materias.
URI: http://hdl.handle.net/10045/52286
ISSN: 2444-8729
DOI: 10.14201/eks20151643246
Language: eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0
Peer Review: si
Publisher version: http://dx.doi.org/10.14201/eks20151643246
Appears in Collections:INV - i3a - Artículos de Revistas
INV - Smart Learning - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thumbnail2015_Compan_etal_EKS.pdf2,87 MBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons