Revisión crítica del Desarrollo del Máster y Doctorado Oficial de Enfermería en España

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/44873
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Revisión crítica del Desarrollo del Máster y Doctorado Oficial de Enfermería en España
Other Titles: The Development of the Official Master and PhD in Nursing in Spain: a critical review
Authors: Morales Valdivia, Estela
Keywords: Enfermería | Doctorado | Nursing | PhD
Knowledge Area: Enfermería
Issue Date: May-2012
Publisher: Sociedad Científica Española de Enfermería (SCELE)
Citation: RECIEN. Revista Científica de Enfermería. 2012, 4: 7 p.
Abstract: Objetivo: Promover la reflexión, concienciación y sensibilización en los profesionales de Enfermería sobre el desarrollo del Máster y Doctorado Oficial de Enfermería en España. Método: Lectura crítica- reflexiva del libro monográfico “Desarrollo del Máster y Doctorado oficial de enfermería en España” redactado por los profesionales involucrados en el proceso. Resultados: En el año 2007 −tras un largo camino de obstáculos− se rompe con el “techo académico” en la disciplina de Enfermería. Gracias tanto a la puesta en vigor del Plan de Bolonia a nivel europeo como de una red interuniversitaria potente que oferta una formación de postgrado con acceso al Doctorado en Enfermería. Discusión: Una formación de calidad dirigida a los profesionales de Enfermería en los ámbitos de investigación, docencia, y gestión, no solo supone mayor capacitación en estas dimensiones sino que, además, favorece al crecimiento disciplinar y al reconocimiento social e internacional. | Objective: To promote reflection, awareness and sensitization in nursing professionals on the development of the official Master and PhD in Spain. Method A critical and reflective reading about the monograph “Desarrollo del Máster y Doctorado Oficial de Enfermería en España” written by professionals involved in the process. Results: In 2007 -after a long difficult way- limitations regarding the Nursing degree are broken. This development was promoted by the Bologna Plan in all European countries and also by a powerful inter-university network that offers postgraduate education with access to the PhD in Nursing. Conclusions: The new high quality education for nursing professionals in R&D, teaching, and management generates not only more skills on these areas but also the growth of every discipline and the international social recognition.
URI: http://hdl.handle.net/10045/44873 | http://dx.doi.org/10.14198/recien.2012.04.08
ISSN: 1989-6409
DOI: 10.14198/recien.2012.04.08
Language: spa
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: © RECIEN
Peer Review: si
Publisher version: http://www.recien.scele.org/
Appears in Collections:Revistas - RECIEN - 2012, N. 04

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailRECIEN_04_08.pdf303,05 kBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.