La Formación Profesional Acelerada como mecanismo de legitimización del régimen franquista (1955-1972)

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/142109
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: La Formación Profesional Acelerada como mecanismo de legitimización del régimen franquista (1955-1972)
Autor/es: Rico Gómez, María Luisa | Delgado Granados, Patricia
Grupo/s de investigación o GITE: Grupo de Investigación Interdisciplinar en Docencia Universitaria - Educación y Tecnologías de la Información y Comunicación/Educación Inclusiva (GIDU-EDUTIC/IN) | Grupo Interdisciplinar de Didáctica de las Ciencias Sociales y de las Tecnologías del Aprendizaje y del Conocimiento (GIDTAC)
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas
Palabras clave: Accelerated vocational training | Franco dictatorship | Economic development | Working class
Fecha de publicación: abr-2024
Editor: Octaedro
Cita bibliográfica: Rico-Gómez, María Luisa; Delgado-Granados, Patricia (2024). “La Formación Profesional Acelerada como mecanismo de legitimización del régimen franquista (1955-1972)”. En: Di Vita, Alessandro; Lorenzo Álvarez, Carolina; Onrubia Martínez, Verónica (eds.). Aportaciones al conocimiento actual desde la Enseñanza Superior. Barcelona: Octaedro. ISBN 978-84-10282-01-8, pp. 536-545
Resumen: This study analyzes the Accelerated Vocational Training model in Spain during the Franco dictatorship (1955-1972), from a theoretical perspective. The chosen period, the dictatorship of Francisco Franco, is important because, during the years of economic development, it marked, on the one hand, the culmination of a time of legislative ambiguity, and, on the other, the beginning of a new stage of maximum intervention. State in terms of vocational training, initiated by the educational project defined by the Law of July 20 1955, on “Indus trial Vocational Training”. This reform served as the basis for the future structure of Spanish vocational train ing, in its version of accelerated vocational training, especially starting with the Decree of 1957, which created the Trade Union Office for Accelerated Vocational Training, until its incorporation into the general educational system in July 1972. It represents a novel contribution to historiography because there are few studies referring to this topic. The methodology used is historical, with an interpretive-descriptive approach. The objective is to analyze the institutionalization of Accelerated Vocational Training within the context of evelopmentalism and the ideological framework of the Franco regime, based on the study of primary and secondary sources. It is concluded that this type of training was a mechanism to seek legitimization of the Franco dictatorship.
Patrocinador/es: Esta investigación se ha realizado en el marco del proyecto nacional de I+D+i “El giro copernicano en la política de educación y ciencia en el desarrollismo franquista: de la subsidiariedad a la intervención estatal, PID2020-11424GB-I00”.
URI: http://hdl.handle.net/10045/142109
ISBN: 978-84-10282-01-8
Idioma: spa
Tipo: info:eu-repo/semantics/bookPart
Derechos: Esta publicación está sujeta a la Licencia Internacional Pública de Atribución/Reconocimiento-NoComercial 4.0 de Creative Commons
Revisión científica: si
Versión del editor: https://octaedro.com/libro/aportaciones-al-conocimiento-actual-desde-la-ensenanza-superior/
Aparece en las colecciones:INV - GIDTAC - Capítulos de Libros
INV - GIDU-EDUTIC/IN - Capítulos de Libros

Archivos en este ítem:


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.