Origen de las desigualdades por sexo en el aula de Primaria. Un estudio de caso

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/139199
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Origen de las desigualdades por sexo en el aula de Primaria. Un estudio de caso
Autor/es: Adell-Espartosa, Marta | Carratalá, Liberto
Grupo/s de investigación o GITE: Sociología de la Innovación y del Cambio Social (SOC-INNOVA)
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Sociología I
Palabras clave: Sexist social structures | Network analysis | Co-education | Field-specific ability
Fecha de publicación: 2023
Editor: Octaedro
Cita bibliográfica: Adell-Espartosa, Marta; Carratalà Puertas, Liberto (2023). “Origen de las desigualdades por sexo en el aula de Primaria. Un estudio de caso”. En: Ortega-Sánchez, Delfín; López-Padrón, Alexander (eds.). Educación y sociedad: claves interdisciplinares. Barcelona: Octaedro. ISBN 978-84-10054-35-6, pp. 40-50
Resumen: The attitudes of girls and boys are influenced from an early age by socializing agents such as the school. Stoet and Geary analyzed the 2015 PISA Report and found what they call the gender-equality paradox in STEM, which they consider to be the result of Eccles’ expectancy-value theory, in such a way that students choose their academic and professional itineraries based on their expectations of success in a society that considers that STEM require specific skills. This case study of a class of 18 boys and girls as they go through the first and second level of Primary Education in a public centre in the province of Alicante analyses the structure of the class’s friendship and teamwork networks and investigates the existence of sexist attitudes in the attribution of academic competences. The study shows a group-class segregated by sex in which students associate the necessary skills to excel in STEM with boys, leaving humanities for girls, with the consequent loss of their social prestige.
URI: http://hdl.handle.net/10045/139199
ISBN: 978-84-10054-35-6
Idioma: spa
Tipo: info:eu-repo/semantics/bookPart
Derechos: © Del texto: Las autoras y autores; De esta edición: Ediciones OCTAEDRO, S.L. Publicación en Open Access – Acceso abierto
Revisión científica: si
Versión del editor: https://octaedro.com/libro/educacion-y-sociedad-claves-interdisciplinares/
Aparece en las colecciones:INV - SOC-INNOVA - Capítulos de Libros

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
ThumbnailAdell-Espartosa_Carratala_Educacion-y-sociedad-claves-interdisciplinares.pdf1,7 MBAdobe PDFAbrir Vista previa


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.