Origen de las desigualdades por sexo en el aula de Primaria. Un estudio de caso
Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:
http://hdl.handle.net/10045/139199
Título: | Origen de las desigualdades por sexo en el aula de Primaria. Un estudio de caso |
---|---|
Autor/es: | Adell-Espartosa, Marta | Carratalá, Liberto |
Grupo/s de investigación o GITE: | Sociología de la Innovación y del Cambio Social (SOC-INNOVA) |
Centro, Departamento o Servicio: | Universidad de Alicante. Departamento de Sociología I |
Palabras clave: | Sexist social structures | Network analysis | Co-education | Field-specific ability |
Fecha de publicación: | 2023 |
Editor: | Octaedro |
Cita bibliográfica: | Adell-Espartosa, Marta; Carratalà Puertas, Liberto (2023). “Origen de las desigualdades por sexo en el aula de Primaria. Un estudio de caso”. En: Ortega-Sánchez, Delfín; López-Padrón, Alexander (eds.). Educación y sociedad: claves interdisciplinares. Barcelona: Octaedro. ISBN 978-84-10054-35-6, pp. 40-50 |
Resumen: | The attitudes of girls and boys are influenced from an early age by socializing agents such as the school. Stoet and Geary analyzed the 2015 PISA Report and found what they call the gender-equality paradox in STEM, which they consider to be the result of Eccles’ expectancy-value theory, in such a way that students choose their academic and professional itineraries based on their expectations of success in a society that considers that STEM require specific skills. This case study of a class of 18 boys and girls as they go through the first and second level of Primary Education in a public centre in the province of Alicante analyses the structure of the class’s friendship and teamwork networks and investigates the existence of sexist attitudes in the attribution of academic competences. The study shows a group-class segregated by sex in which students associate the necessary skills to excel in STEM with boys, leaving humanities for girls, with the consequent loss of their social prestige. |
URI: | http://hdl.handle.net/10045/139199 |
ISBN: | 978-84-10054-35-6 |
Idioma: | spa |
Tipo: | info:eu-repo/semantics/bookPart |
Derechos: | © Del texto: Las autoras y autores; De esta edición: Ediciones OCTAEDRO, S.L. Publicación en Open Access – Acceso abierto |
Revisión científica: | si |
Versión del editor: | https://octaedro.com/libro/educacion-y-sociedad-claves-interdisciplinares/ |
Aparece en las colecciones: | INV - SOC-INNOVA - Capítulos de Libros |
Archivos en este ítem:
Archivo | Descripción | Tamaño | Formato | |
---|---|---|---|---|
Adell-Espartosa_Carratala_Educacion-y-sociedad-claves-interdisciplinares.pdf | 1,7 MB | Adobe PDF | Abrir Vista previa | |
Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.