Use of ChatGPT at University as a Tool for Complex Thinking: Students' Perceived Usefulness

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dc.contributor.authorRomero Rodríguez, José María-
dc.contributor.authorRamírez-Montoya, María-Soledad-
dc.contributor.authorBuenestado-Fernández, Mariana-
dc.contributor.authorLara-Lara, Fernando-
dc.date.accessioned2023-07-18T09:09:51Z-
dc.date.available2023-07-18T09:09:51Z-
dc.date.issued2023-07-15-
dc.identifier.citationJournal of New Approaches in Educational Research. 2023, 12(2): 323-339. https://doi.org/10.7821/naer.2023.7.1458es_ES
dc.identifier.issn2254-7339-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10045/136240-
dc.description.abstractArtificial intelligence (AI) and AI-based chatbots, such as ChatGPT, are transforming the approach to education. In particular, ChatGPT's potential to process large amounts of data and learn from user interactions makes it a beneficial resource for students, albeit with some reluctance from some teachers. This study aimed to explore the acceptance of ChatGPT by university students. The researchers administered an online survey to 400 Spanish university students aged 18-64 (M = 21.80; SD = 6.40). The results of the methodological approach based on the UTAUT2 model for technology adoption showed that: 1) gender was not a determining variable in any construct while the experience of use was a factor conditioning a higher score on all constructs; 2) experience, performance expectancy, hedonic motivation, price value, and habit were influential in behavioral intention to use ChatGPT; 3) facilitating conditions, habit, and behavioral intention were conditioning factors in user behavior. Finally, this report discusses the findings and practical implications of the work and recommends some good uses for ChatGPT.es_ES
dc.description.abstractLa inteligencia artificial (IA) y los chatbots basados en IA, como ChatGPT, están transformando el enfoque de la educación. En particular, el potencial de ChatGPT para procesar grandes cantidades de datos y aprender de las interacciones de los usuarios lo convierte en un recurso beneficioso para los estudiantes, aunque con ciertas reticencias por parte de algunos profesores. El objetivo de este estudio era explorar la aceptación de ChatGPT por parte de los estudiantes universitarios. Los investigadores administraron una encuesta en línea a 400 estudiantes universitarios españoles de entre 18 y 64 años (M = 21,80; DE = 6,40). Los resultados del enfoque metodológico basado en el modelo UTAUT2 para la adopción de tecnología mostraron que: 1) el género no fue una variable determinante en ningún constructo mientras que la experiencia de uso fue un factor condicionante de una mayor puntuación en todos los constructos; 2) la experiencia, la expectativa de rendimiento, la motivación hedónica, el valor del precio y el hábito fueron influyentes en la intención conductual de uso de ChatGPT; 3) las condiciones facilitadoras, el hábito y la intención conductual fueron factores condicionantes en el comportamiento del usuario. Por último, se discuten los resultados y las implicaciones prácticas del trabajo y se recomiendan algunos buenos usos de ChatGPT.es_ES
dc.description.sponsorshipThe authors acknowledge the financial support of Tecnológico de Monterrey through the “Challenge-Based Research Funding Program 2022”. Project ID I001-IFE001-C1-T1-E.es_ES
dc.languageenges_ES
dc.publisherUniversity of Alicantees_ES
dc.rights© The Author(s). Distributed under Creative Commons CC BY-NC 4.0es_ES
dc.subjectArtificial intelligencees_ES
dc.subjectChatbotes_ES
dc.subjectComplex thinkinges_ES
dc.subjectHigher educationes_ES
dc.subjectUTAUT2es_ES
dc.subjectEducational innovationes_ES
dc.subjectInteligencia artificiales_ES
dc.subjectPensamiento complejoes_ES
dc.subjectEducación superiores_ES
dc.subjectInnovación educativaes_ES
dc.titleUse of ChatGPT at University as a Tool for Complex Thinking: Students' Perceived Usefulnesses_ES
dc.title.alternativeUso de ChatGPT en la Universidad como herramienta para el pensamiento complejo: utilidad percibida por los estudianteses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.peerreviewedsies_ES
dc.identifier.doi10.7821/naer.2023.7.1458-
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.7821/naer.2023.7.1458es_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
Aparece en las colecciones:Journal of New Approaches in Educational Research - 2023, Vol. 12, No. 2

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