Uso problemático de las TIC en niños y adolescentes: análisis diferencial por sexo y edad

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/129586
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Uso problemático de las TIC en niños y adolescentes: análisis diferencial por sexo y edad
Autor/es: Real Fernández, Marta | Delgado, Beatriz | Costa-López, Borja | Navarro Soria, Ignasi
Grupo/s de investigación o GITE: Habilidades, Competencias e Instrucción | Grupo de Investigación Integral en el Neurodesarrollo Típico y Atípico (GINTA) | Grupo de Investigación en Psicología Evolutiva y Criminología (GIPEC)
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica | Universidad de Alicante. Departamento de Psicología de la Salud
Palabras clave: Information and Communication Technologies | COVID-19 | Children | Teenager
Fecha de publicación: nov-2022
Editor: Octaedro
Cita bibliográfica: Real Fernández, Marta, et al. “Uso problemático de las TIC en niños y adolescentes: análisis diferencial por sexo y edad”. En: Esteve Faubel, José María, et al (eds.). Transformando la educación a través del conocimiento. Barcelona: Octaedro, 2022. ISBN 978-84-19506-73-3, pp. 1061-1071
Resumen: Information and Communication Technologies (ICT), in the situation resulting from COVID-19, brought students able to receive education from home. This study examined whether ICT use is related to the emergence of post-pandemic problems, and whether there are differences by gender and age. Questionnaires measuring problematic ICT use were implemented. A total of 134 young people aged 6-19 years (M = 10.98; SD = 3.20; 53% male) were analysed. Results indicated that >50% used the internet and television every day, with a lower % using smartphones and video games. Boys made greater use of video games (p<0.001), and these differences were considered relevant at a medium effect size (r=-0.449). Likewise, 30%-40% of youths reported high frequency of problematic use of Internet, video games and smartphones, with a higher percentage among 11-19 years. Moreover, problematic video game use was higher in boys (p<0.001; r=-0.378). Older age groups reported significantly higher use internet and mobile phone use and problematic mobile phone use, and lower in TV. As a result of this pilot study, it can be observed there is problematic use of ICTs among youths, and the focus of the research should be on studying tools for the assessment and prevention of problematic ICT use, taking into account socio-demographic variables such as age and gender.
URI: http://hdl.handle.net/10045/129586
ISBN: 978-84-19506-73-3
Idioma: spa
Tipo: info:eu-repo/semantics/bookPart
Derechos: © De la edición: José María Esteve Faubel, Aitana Fernández-Sogorb, Rosabel Martinez-Roig, Juan-Francisco Álvarez-Herrero; Del texto: Las autoras y autores; De esta edición: Ediciones OCTAEDRO, S.L. Esta publicación está sujeta a la Licencia Internacional Pública de Atribución/Reconocimiento-NoComercial 4.0 de Creative Commons. Puede consultar las condiciones de esta licencia si accede a: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/.
Revisión científica: si
Versión del editor: https://octaedro.com/libro/transformando-la-educacion-a-traves-del-conocimiento/
Aparece en las colecciones:INV - Habilidades, Competencias e Instrucción - Capítulos de Libros
INV - GIPEC - Capítulos de Libros
INV - GINTA - Capítulos de Libros

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
ThumbnailReal-Fernandez_etal_Transformando-la-educacion-a-traves-del-conocimiento.pdf968,12 kBAdobe PDFAbrir Vista previa


Este ítem está licenciado bajo Licencia Creative Commons Creative Commons