Cuestiones de género en la prensa española desde el siglo XIX: Textos y problemática

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/129580
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Cuestiones de género en la prensa española desde el siglo XIX: Textos y problemática
Autor/es: Martínez Egido, José Joaquín
Grupo/s de investigación o GITE: EPA-IULMA | Grupo de Investigación sobre la Ironía y el Humor en Español (GRIALE)
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Filología Española, Lingüística General y Teoría de la Literatura
Palabras clave: Grammar | Higher education | Press | Cultural identity | Feminism
Fecha de publicación: nov-2022
Editor: Octaedro
Cita bibliográfica: Martínez Egido, José Joaquín. “Cuestiones de género en la prensa española desde el siglo XIX: Textos y problemática”. En: Esteve Faubel, José María, et al (eds.). Transformando la educación a través del conocimiento. Barcelona: Octaedro, 2022. ISBN 978-84-19506-73-3, pp. 796-804
Resumen: Sexist discourse has been present in Spanish society for a long time. Being a controversial issue, the press picks it up in its pages, specifically in its opinion articles. A different and productive way of analyzing and understanding this fact is that provided by the gender perspective. Considering the above, the objectives of this work are, firstly, to create a corpus of texts that deal with questions about grammatical gender, from the 19th century to the 21st century; and, subsequently, describe and analyze them from a gender perspective. All this integrated as a teaching activity in History of Language II classes, for the study and understanding of grammatical gender in Spanish in its diachronic evolution. To do this, a methodology has been proposed consisting of establishing a guide on what and how to search for these texts on the Internet and offering different analyzed examples so that students know a valid analysis procedure. The results obtained have been satisfactory: a total of 55 texts have been compiled and analyzed in the classroom, covering the required time frame; A broad view of the controversial aspects offered by the grammatical gender in its diachronic evolution has been achieved.
URI: http://hdl.handle.net/10045/129580
ISBN: 978-84-19506-73-3
Idioma: spa
Tipo: info:eu-repo/semantics/bookPart
Derechos: © De la edición: José María Esteve Faubel, Aitana Fernández-Sogorb, Rosabel Martinez-Roig, Juan-Francisco Álvarez-Herrero; Del texto: Las autoras y autores; De esta edición: Ediciones OCTAEDRO, S.L. Esta publicación está sujeta a la Licencia Internacional Pública de Atribución/Reconocimiento-NoComercial 4.0 de Creative Commons. Puede consultar las condiciones de esta licencia si accede a: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/.
Revisión científica: si
Versión del editor: https://octaedro.com/libro/transformando-la-educacion-a-traves-del-conocimiento/
Aparece en las colecciones:INV - EPA-IULMA - Capítulos de Libros
INV - GRIALE - Capítulos de Libros

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
ThumbnailMartinez-Egido_Transformando-la-educacion-a-traves-del-conocimiento.pdf885,02 kBAdobe PDFAbrir Vista previa


Este ítem está licenciado bajo Licencia Creative Commons Creative Commons