Las ideas pedagógicas del universalista Joaquín Millás

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/121555
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Las ideas pedagógicas del universalista Joaquín Millás
Authors: Mombelli, Davide
Research Group/s: Humanismo - Europa
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Filología Española, Lingüística General y Teoría de la Literatura
Keywords: Joaquín Millás | Spanish Universalist School of the 18th Century | Pedagogical Ideas | History of Ideas | Escuela Universalista Española del siglo XVIII | Ideas pedagógicas | Historia de las ideas
Knowledge Area: Literatura Española
Issue Date: 2021
Publisher: Editoriale Anicia
Citation: Educazione. Giornale di pedagogia critica. 2021, 10(2): 57-78. https://doi.org/10.14668/Educaz_10204
Abstract: En el presente artículo se exponen las ideas pedagógicas de Joaquín Millás, jesuita expulso a Italia y miembro de la importante Escuela Universalista Española del siglo XVIII. Tras una breve presentación de las implicaciones y obras educativas de dicha Escuela, se procede a la ilustración de los principales tratados de Millás. Nos detendremos sobre todo en Dell’unico principio svegliatore della ragione, del gusto, e della virtù nell’educazione letteraria, obra más original de las escritas por el autor. En ella, Millás acomete una operación teórica bastante significativa: sustituye el concepto eminentemente poetológico de ‘imitación’ (mímesis) por el epistemológico de ‘observación’. | This article presents the pedagogical ideas of Joaquín Millás, a Jesuit expelled to Italy and member of the important Spanish Universalist School of the 18th century. After a brief presentation of the implications and educational works of this School, we proceed to the illustration of Millás’ main treatises. We will focus on Dell’unico principio svegliatore della ragione, del gusto, e della virtù nell’educazione letteraria, the most original work written by the author. In it, Millás undertakes a quite significant theoretical operation: he replaces the eminently poetic concept of ‘imitation’ (mimesis) with the epistemological concept of ‘observation’.
Sponsor: El artículo se enmarca en el Proyecto La Escuela Universalista Española del siglo XVIII y la creación de la Comparatística moderna II (Ministerio CIU de España – FEDER. Ref.: PGC2018-098126-B-IOO).
URI: http://hdl.handle.net/10045/121555
ISSN: 2280-7837 | 2280-9600 (Online)
DOI: 10.14668/Educaz_10204
Language: spa
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: © 2021 Editoriale Anicia, Roma, Italia
Peer Review: si
Publisher version: https://doi.org/10.14668/Educaz_10204
Appears in Collections:INV - Humanismo-Europa - Artículos de Revistas y Capítulos de Libros

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailMombelli_2021_Educazione.pdf546,33 kBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.