Colour and gender: language nuances

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/116233
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Colour and gender: language nuances
Other Titles: Color y género: matices del lenguaje
Authors: Espinosa-Zaragoza, Isabel
Research Group/s: Lexicología de los Lenguajes para Fines Específicos y Enseñanza del Léxico (LEXESP)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Filología Inglesa
Keywords: Gender stereotypes | Sociolinguistics | Colour terminology | Colours | Gender differences | Estereotipos de género | Sociolingüística | Terminología de color | Colores | Diferencias de género
Knowledge Area: Filología Inglesa
Issue Date: Jul-2021
Publisher: Universidad de Alicante. Instituto Universitario de Investigación de Estudios de Género
Citation: Feminismo/s. 2021, 38: 115-147. https://doi.org/10.14198/fem.2021.38.05
Abstract: It is a deeply rooted belief that women possess a richer colour vocabulary than men (Rich, 1977). According to Lakoff, certain adjectives denoting colour (e.g. mauve) would never be naturally chosen by men unless they were «imitating a woman sarcastically, or a homosexual, or an interior decorator» (1973, p. 49). Are these affirmations adjusted to our present reality? Nowadays, colour is present in almost every economic sector. Consequently, a proficient use of colour vocabulary is expected from professionals, regardless of their gender. Hence, if the differences in colour vocabulary are learnt and highly dependent on the user’s necessities and expectations, then said differences after globalisation and exposure to the Internet should not be so striking. With this objective in mind, this study analyses colour elicitation performed by university students. Both their descriptive capacity and colour lexicon availability are measured depending on students’ colour terms usage. Furthermore, potential reasons for variation are provided. | Es una creencia profundamente arraigada que las mujeres poseen un vocabulario de colores más rico que los hombres (Rich, 1977). Según Lakoff, ciertos adjetivos que denotan color (por ejemplo, malva) nunca serían elegidos espontáneamente por los hombres a menos que estuvieran «imitando sarcásticamente a una mujer, a un homosexual o a un decorador de interiores» (1973, p. 49). ¿Se ajustan estas afirmaciones a nuestra realidad actual? Hoy en día el color está presente en casi todos los sectores económicos. En consecuencia, se espera un uso competente del vocabulario de colores por parte de los profesionales, independientemente de su género. Por lo tanto, si las diferencias en el vocabulario de los colores se aprenden y dependen en gran medida de las necesidades y expectativas del usuario, dichas diferencias después de la globalización y la exposición a Internet no deberían ser tan notables. Con este objetivo en mente, este estudio analiza la elicitación del color realizada por estudiantes universitarios. Tanto su capacidad descriptiva como la disponibilidad de léxico de colores se miden según el uso de los términos de color de los estudiantes. Además, se proporcionan posibles razones para la variación.
Sponsor: The author of this paper is the beneficiary of a contract from the Vicerrectorado de Investigación y Transferencia de Conocimiento/Vice President for Research and Knowledge Transfer of the University of Alicante for pre-doctoral training (from 01/01/2019 to 31/12/2021). This research has been carried out with the financing obtained in the aforementioned contract.
URI: http://hdl.handle.net/10045/116233
ISSN: 1696-8166 | 1989-9998 (Internet)
DOI: 10.14198/fem.2021.38.05
Language: eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International.
Peer Review: si
Publisher version: https://doi.org/10.14198/fem.2021.38.05
Appears in Collections:Feminismo/s - 2021, N. 38
INV - LEXESP - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailFeminismos_38_05.pdf449,88 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons