Relationship between academic goals and prosocial behaviour in social work university students

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/125324
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Relationship between academic goals and prosocial behaviour in social work university students
Other Titles: Relación entre metas académicas y conducta prosocial en estudiantes universitarios de trabajo social
Authors: Suriá Martínez, Raquel | Villegas-Castrillo, Esther
Research Group/s: Psicología Social y Salud (PSS) | Diversidad, Educación y Género (DEG)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Comunicación y Psicología Social | Universidad de Alicante. Departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales
Keywords: Prosocial behaviour | Academic goals | University students | Social Work | Conducta prosocial | Metas académicas | Estudiantes universitarios | Trabajo Social
Issue Date: 6-Jun-2022
Publisher: Universidad Complutense de Madrid
Citation: Cuadernos de Trabajo Social. 2022, 35(2): 139-148. https://doi.org/10.5209/cuts.78721
Abstract: This study analysed prosocial behaviour and academic goals in a group of Social Work university students. It also identified whether certain combinations of different factors of prosocial behaviour generated different profiles of prosociality. Finally, a verification was performed as to whether any statistically significant differences existed between the groups differentiated according to their academic goals (learning, achievement and social reinforcement). The Prosocial Behaviour Scale (1993), and the Academic Goal Trends Questionnaire (AGTQ, 1991), were administered to a sample of 328 Social Work university students. Their ages ranged from 18 to 30 years (M = 22.56; DT = 4.89). The cluster analysis identified three profiles of prosocial behaviour: a high prosociality profile, a profile of low prosocial behaviour, and a group with a predominance of empathy and trust. The results revealed statistically significant differences between the profiles obtained based on the academic goals they pursued. This finding suggests the need to study prosocial behaviour more indepth and to design programmes that further strengthen Social Work students’ learning goals. | Este estudio analiza la conducta prosocial y las metas académicas en un grupo de estudiantes de Trabajo Social. Asimismo, identifica si existen combinaciones de factores de conducta prosocial que den lugar a diferentes perfiles de prosocialidad. Finalmente, se comprueba si existen diferencias estadísticamente significativas entre los grupos obtenidos respecto a las diferentes metas académicas (de aprendizaje, de logro y de refuerzo social). La Escala de conducta prosocial (1993) y el Cuestionario de tendencias de metas académicas (AGTQ, 1991), fueron administradas a una muestra de 328 estudiantes universitarios de Trabajo Social. El rango de edad fue 18 a 30 años (M = 22.56; DT = 4.89). El análisis de conglomerados identificó tres perfiles de conducta prosocial: un perfil de alta prosocialidad, un perfil de baja conducta prosocial y un grupo con un predominio de empatía y de confianza. Los resultados revelaron diferencias estadísticamente significativas entre los perfiles obtenidos con respecto a las metas académicas que persiguen. Esto sugiere la necesidad de profundizar en el conocimiento de la conducta prosocial y en el diseño de programas que potencien mayor medida las metas de aprendizaje de los estudiantes de Trabajo Social.
URI: http://hdl.handle.net/10045/125324
ISSN: 0214-0314 | 1988-8295 (Internet)
DOI: 10.5209/cuts.78721
Language: eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 (CC BY 4.0).
Peer Review: si
Publisher version: https://doi.org/10.5209/cuts.78721
Appears in Collections:INV - PSS - Artículos de Revistas
INV - DEG - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailSuria_Villegas_2022_CuadTrabSoc.pdf442,38 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons