Diversidad sexual: imaginarios y actitudes en estudiantes de enseñanzas medias y superiores mexicanos
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10045/93496
Title: | Diversidad sexual: imaginarios y actitudes en estudiantes de enseñanzas medias y superiores mexicanos |
---|---|
Other Titles: | Sexual diversity: imaginaries and attitudes witihn mexican students of seconday and higher education |
Authors: | Rodríguez Otero, Luis Manuel | Facal Fondo, Teresa |
Keywords: | Diversidad | Orientación sexual | Identidad sexual | Estigma | Educación y salud | Diversity | Sexual orientation | Sexual identity | Stigma | Education and health |
Knowledge Area: | Sociología |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Universidad de Alicante. Instituto Interuniversitario de Desarrollo Social y Paz |
Citation: | OBETS. Revista de Ciencias Sociales. 2019, 14(1): 183-205. doi:10.14198/OBETS2019.14.1.06 |
Abstract: | El sistema sexo-género hace referencia a un proceso mediante el cual socialmente se dicotomiza, estereotipiza y jerarquiza a la población. Tomando en consideración a 20 estudiantes universitarios y preuniversitarios, se plantea una investigación cualitativa con el objetivo de identificar la percepción social que poseen sobre la homosexualidad, la bisexualidad y la transexualidad y analizar los posibles efectos en la salud. Los resultados evidencian que existe un gran calado de mitos, estereotipos y percepciones estigmatizantes entre los jóvenes, por lo que se considera que las medidas de promoción de la igualdad y la diversidad facilitadoras de la deconstrucción de los estigmas. | The sex-gender system refers to a process through which the population is socially dichotomizes, stereotypes and hierarchized. Taking into consideration 20 university and pre-university students, a qualitative research is proposed to identify the social perception they have about homosexuality, bisexuality and transsexuality and to analyse its possible effects on health. The results show that there is a great amont of myths, stereotypes and stigmatizing perceptions among young people. Therefore, it is considered that measures to promote equality and diversity are facilitator of the deconstruction of stigmas. |
URI: | https://doi.org/10.14198/OBETS2019.14.1.06 | http://hdl.handle.net/10045/93496 |
ISSN: | 1989-1385 |
DOI: | 10.14198/OBETS2019.14.1.06 |
Language: | spa |
Type: | info:eu-repo/semantics/article |
Rights: | Licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 |
Peer Review: | si |
Publisher version: | https://revistaobets.ua.es/ |
Appears in Collections: | OBETS. Revista de Ciencias Sociales - 2019, Vol. 14, N. 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
OBETS_14_01_06.pdf | 338,29 kB | Adobe PDF | Open Preview | |
This item is licensed under a Creative Commons License