Mirar el dispositivo. Variaciones sobre el ojo y la máquina

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/76098
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Mirar el dispositivo. Variaciones sobre el ojo y la máquina
Other Titles: Looking at the device. Variations on the eye and the machine
Authors: Murcia Conesa, Antonio de
Research Group/s: Literatura i Pensament (LIP)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Humanidades Contemporáneas
Keywords: Dispositivo | Técnica | Filosofía de la imagen | Espejos | Benjamin | Heidegger | Vertov | Farocki | Device | Technique | Philosophy of images | Mirrors
Knowledge Area: Filosofía
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad de Alicante. Área de Filosofía
Citation: PHI. Revista internacional de Filosofía Contemporánea y Filosofía de la Imagen. 2018, 0: 72-86. doi:10.14198/PHI2018.0.04
Abstract: Con el desarrollo de los instrumentos técnicos de visualización en el siglo XX, la mirada se transformó de sujeto en objeto de la representación. La infinitud de imágenes del mundo propiciada por el cine y la fotografía, desde sus comienzos hasta el desarrollo digital, convierte a los dispositivos técnicos en reproductores y productores de mundos. La reflexión sobre esta doble capacidad imitativa y creativa de la técnica ha exigido a la mirada artística volverse sobre sí misma y sobre los dispositivos que la hacen posible, y en los que el ojo se confunde con el objetivo y el hombre con la máquina. Este trabajo quiere señalar algunas variaciones sobre el tema recurrente de la representación de los dispositivos que hacen posible la propia representación: desde la promesa, encarnada por el cine de Vertov, de una mirada infinita, al servicio de una autoconciencia plena, a la amenaza, diseccionada por el ensayismo fílmico de Farocki, de una mirada totalitaria al servicio de instrumentos de vigilancia y control tecnológico de los hombres. | With the development of the technical tools of visualization in the 20th century, the gaze was transformed from subject to object of representation. The infinity of images of the world fostered by cinema and photography, from its beginnings to its digital developments, has transformed technical devices into reproducers and producers of worlds. The reflection on this double, imitative and creative, power of the visual techniques has required the artistic gaze to turn on itself and on the devices that make it possible and in which the eye is confused with the objective and the man with the machine. This paper wants to point out some variations on the recurrent theme of the representation of the devices that make possible the representation itself: from the promise, incarnated by Vertov's cinema, of an infinite gaze at the service of a full self-consciousness, to the threat, dissected by the film essayism of Farocki, of a totalitarian gaze to the service of instruments of surveillance and technological control of men.
URI: https://doi.org/10.14198/PHI2018.0.04 | http://hdl.handle.net/10045/76098
ISSN: 2605-1508
DOI: 10.14198/PHI2018.0.04
Language: spa
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0
Peer Review: si
Appears in Collections:PHI. Revista Internacional de Filosofía Contemporánea y Filosofía de la Imagen - 2018, N. 0
INV - LIP - Articles de Revistes

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailPHI_00_04.pdf334,56 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons