Campus virtuales: de gestores de contenidos a gestores de metodologías
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10045/40300
Title: | Campus virtuales: de gestores de contenidos a gestores de metodologías |
---|---|
Other Titles: | Virtual Campuses: from content management to methodology management |
Authors: | Llorens Largo, Faraón |
Research Group/s: | Informática Industrial e Inteligencia Artificial |
Center, Department or Service: | Universidad de Alicante. Departamento de Ciencia de la Computación e Inteligencia Artificial |
Keywords: | Campus virtual | Ecosistema tecnológico de aprendizaje | Aprendizaje adaptativo | Universidad digital | Tecnologías de la información | Virtual campus | Learning technological ecosystem | Adaptive learning | Digital university | Information technology |
Knowledge Area: | Ciencia de la Computación e Inteligencia Artificial |
Issue Date: | 15-Sep-2014 |
Publisher: | Universidad de Murcia. Centro de Formación y Desarrollo Profesional |
Citation: | RED. Revista de Educación a Distancia. 2014, 42: 12 p. |
Abstract: | En este artículo repasaremos la evolución del uso de las tecnologías de la información en la docencia, para tras revisar las peculiaridades del mundo digital y las curvas que lo caracterizan, plantear algunas de las técnicas y metodologías que protagonizarán la docencia universitaria en los próximos años. Se pretende dar una visión panorámica y establecer un marco que dé sentido a las distintas tecnologías utilizadas en el aula, para que sirva de guía tanto a los profesores como a los directivos universitarios. A los profesores porque verán como sus actuaciones innovadoras individuales pueden enmarcarse en una estrategia coordinada. Y a los directivos universitarios para establecer políticas institucionales en relación al uso de la tecnología en la docencia y la apuesta por la docencia virtual. | In this article, the evolution of the use of information technology in teaching is reviewed. After reviewing the special features of the digital world and the curves that characterize it, some techniques and methodologies that will be the focus in university teaching in the coming years are proposed. We intend to provide an overview and a framework that give meaning to the different technologies used in the classroom to serve as a guide to both teachers and university leaders. This way, teachers will see their individual innovative actions to be framed in a coordinated strategy, and university leaders will establish institutional policies to use the technology in teaching and to commit to online teaching. |
URI: | http://hdl.handle.net/10045/40300 |
ISSN: | 1578-7680 |
Language: | spa |
Type: | info:eu-repo/semantics/article |
Rights: | Licencia Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 |
Peer Review: | si |
Publisher version: | http://www.um.es/ead/red/42/ |
Appears in Collections: | INV - i3a - Artículos de Revistas INV - Smart Learning - Artículos de Revistas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
faraon.pdf | 374,87 kB | Adobe PDF | Open Preview | |
This item is licensed under a Creative Commons License