Cyberbullying, Self-concept and Academic Goals in Childhood

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/99910
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Cyberbullying, Self-concept and Academic Goals in Childhood
Autor/es: Delgado, Beatriz | Escortell Sánchez, Raquel | Martínez-Monteagudo, Mari Carmen | Ferrández Ferrer, Alicia | Sanmartín, Ricardo
Grupo/s de investigación o GITE: Habilidades, Competencias e Instrucción | Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU)
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica | Universidad de Alicante. Departamento de Humanidades Contemporáneas
Palabras clave: Academic goals | Childhood | Cyberbullying | Self-concept
Área/s de conocimiento: Psicología Evolutiva y de la Educación | Antropología Social
Fecha de publicación: 11-nov-2019
Editor: Cambridge University Press
Cita bibliográfica: The Spanish Journal of Psychology. 2019, 22: E46. doi:10.1017/sjp.2019.46
Resumen: Cyberbullying has aroused scientific interest given the impact it has on the lives of young people. The present study proposes to analyze the relationship between self-concept (Self-Description Questionnaire I), academic goals (Achievement Goals Tendencies Questionnaire), and the participation of the roles of victim, bully and bystander in cyberbullying (Cyberbullying. Screening for peer bullying and cyberbullying), by gender and grade. The sample was composed of 548 students (49.8% girls) in 5th and 6th grade of Primary Education (Mage = 10.95, SD = 0.7). Logistic regression analyses showed the explicative role of social self-concept and learning goals in the three roles, highlighting the academic self-concept and achievement goals in the victims, as well as the high social reinforcement goals in bullies and bystanders. This relation varied slightly according to gender and grade, being the motivational orientation towards school achievement a protector of victimization in girls and 6th grade students. The findings are discussed, pointing out their involvement in the development of preventive cyberbullying programs in preadolescence.
URI: http://hdl.handle.net/10045/99910
ISSN: 1138-7416 (Print) | 1988-2904 (Online)
DOI: 10.1017/sjp.2019.46
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © Universidad Complutense de Madrid and Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid
Revisión científica: si
Versión del editor: https://doi.org/10.1017/sjp.2019.46
Aparece en las colecciones:INV - Habilidades, Competencias e Instrucción - Artículos de Revistas
INV - SOCEDU - Artículos de Revistas
INV - EQUIDIVERSIDAD - Artículos de Revistas

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
Thumbnail2019_Delgado_etal_SpanishJPsychol_final.pdfVersión final (acceso restringido)557,87 kBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.