Perfectionism Profiles and Academic Causal Self-attributions in Spanish Primary Education Students
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10045/94009
Title: | Perfectionism Profiles and Academic Causal Self-attributions in Spanish Primary Education Students |
---|---|
Other Titles: | Perfiles de perfeccionismo y autoatribuciones causales académicas en estudiantes españoles de Educación Primaria |
Authors: | Vicent, María | Inglés, Cándido J. | Gonzálvez, Carolina | Sanmartín, Ricardo | Aparicio-Flores, María del Pilar | García-Fernández, José Manuel |
Research Group/s: | Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU) |
Center, Department or Service: | Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica |
Keywords: | Perfectionism | Academic causal self-attributions | Latent class analysis | Primary Education | Perfeccionismo | Autoatribuciones causales académicas | Análisis de clases latentes | Educación Primaria |
Knowledge Area: | Psicología Evolutiva y de la Educación | Didáctica y Organización Escolar |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Elsevier España |
Citation: | Revista de Psicodidáctica (English ed.). 2019, 24(2): 103-110. doi:10.1016/j.psicoe.2019.02.002 |
Abstract: | The aim of this study is to identify the relationship between child perfectionism and academic causal self-attributions using a dual approach: variable-oriented and person-oriented. The sample consists of 431 Spanish students (49.42% girls) between the ages of eight and 11 years (M = 9.60, SD = 1.08). The Child and Adolescent Perfectionism Scale and the Sydney Attribution Scale are employed. Three perfectionism profiles are identified using latent class analysis: high perfectionism, moderate perfectionism and non-perfectionism. Non-perfectionism scores significantly higher than high and moderate perfectionism on failure and success self-attributions to external causes, although in the case of success, these differences are only significant for the language area and the total scores. In contrast, non-perfectionism scores significantly lower than the other two profiles on self-attributions of failure to lack of effort. Effect sizes for the observed differences are generally moderate (d = between 0.44 and 0.75). In addition, results of the bivariate and partial correlational analyses indicate the shared and unique relationships between perfectionist dimensions and causal self-attributions. Thus, it allows discussing the perfectionist dimension which explains the inter-class differences found. | El objetivo de este estudio es analizar la relación entre el perfeccionismo infantil y las autoatribuciones causales académicas a través de un doble enfoque: centrado en la variable y en la persona. La muestra se compone de 431 estudiantes españoles (49.42% mujeres) con edades comprendidas entre los ocho y los 11 años (M = 9.60, DE = 1.08). Se utilizan la Child and Adolescent Perfectionism Scale y la Sydney Attribution Scale. A través del latent class analysis se obtiene una solución de tres perfiles perfeccionistas: perfeccionismo alto, perfeccionismo moderado y no-perfeccionismo. El grupo no-perfeccionismo obtiene puntuaciones significativamente más altas que el perfeccionismo alto y moderado en las autoatribuciones del fracaso y el éxito a causas externas, aunque en el caso del éxito, estas diferencias solo son significativas para el área de lenguaje y el total de las puntuaciones. Por el contrario, el no-perfeccionismo puntúa significativamente más bajo que los otros dos grupos en las autoatribuciones del fracaso a la falta de esfuerzo. Los tamaños del efecto para estas diferencias son, generalmente, moderados (d = entre 0.44 y 0.75). Además, los resultados de los análisis de correlaciones bivariadas y parciales muestran la relación compartida y única entre las dimensiones perfeccionistas y las autoatribuciones causales, permitiendo discutir qué dimensión perfeccionista explica las diferencias interclase encontradas. |
Sponsor: | This manuscript was supported by the Ministry of Economy and Competitiveness of Spain with the project awarded to José Manuel García Fernández (EDU2012-35124), as well as by the VALi+d Program granted to María Vicent (ACIF/2014/368). |
URI: | http://hdl.handle.net/10045/94009 |
ISSN: | 2530-3805 |
DOI: | 10.1016/j.psicoe.2019.02.002 |
Language: | eng |
Type: | info:eu-repo/semantics/article |
Rights: | © 2019 Universidad de País Vasco. Published by Elsevier España, S.L.U. |
Peer Review: | si |
Publisher version: | https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2019.02.002 |
Appears in Collections: | INV - SOCEDU - Artículos de Revistas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2019_Vicent_etal_RevPsicodidactica_eng_final.pdf | Versión final (acceso restringido) | 378,85 kB | Adobe PDF | Open Request a copy |
Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.