El afecto positivo como factor protector del comportamiento de rechazo a la escuela

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/91229
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: El afecto positivo como factor protector del comportamiento de rechazo a la escuela
Other Titles: Positive affect as a protective factor of school refusal behavior
Authors: Gonzálvez, Carolina | Sanmartín, Ricardo | Gómez Núñez, María Isabel | Aparicio Flores, Pilar | Vicent, María
Research Group/s: Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica
Keywords: Afecto positivo | Rechazo escolar | Educación primaria | Positive affectivity | School refusal | Primary education
Knowledge Area: Didáctica y Organización Escolar | Psicología Evolutiva y de la Educación
Issue Date: 24-Jan-2019
Publisher: Universidad Austral de Chile
Citation: Estudios Pedagógicos. 2018, 44(3): 89-99
Abstract: El objetivo de este estudio fue examinar la relación entre el afecto positivo y el rechazo escolar en función de cuatro factores explicativos: I. Evitar la Afectividad Negativa, II. Escapar de la aversión Social/Evaluación, III. Captar la Atención y IV. Obtener Refuerzos Tangibles. Participaron 1078 estudiantes españoles de 3º a 6º de Educación Primaria (M = 9.63; DE = 1.12) quienes cumplimentaron la 10-Item Positive and Negative Affect Schedule for Children y la School Refusal Assessment Scale-Revised. El afecto positivo predijo negativa y significativamente altas puntuaciones de rechazo escolar para los dos primeros factores, mientras que de manera positiva y significativa para el tercer y cuarto factor. Se discute el papel del afecto positivo como factor protector del rechazo escolar. | The aim of this study was to examine the relationship between positive affectivity and school refusal based on four explanatory factors: I. Avoidance of Negative Affectivity, II. Escape from aversive Social/Evaluative situations, III. Pursuit from Attention and IV. Pursuit of Tangible Reinforcement. 1078 Spanish students participated from 3rd to 6th of Primary Education (M = 9.63; SD = 1.12) who completed the 10-Item Positive and Negative Affect Schedule for Children and the School Refusal Assessment Scale-Revised. Positive affectivity predicted negative and significantly higher scores of school refusal for the first two factors, while in a positive and significantly way for the third and fourth factor. The role of positive affectivity as a protective factor of school refusal is discussed.
Sponsor: Parte de esta investigación ha sido subvencionada por el proyecto GRE16-07, concedido a la Dra. Gonzálvez, y una ayuda destinada a la formación de doctores UAFPU2015-5995, concedida a D. Ricardo Sanmartín.
URI: http://hdl.handle.net/10045/91229
ISSN: 0716-050X | 0718-0705 (Internet)
Language: spa
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: © Universidad Austral de Chile
Peer Review: si
Publisher version: http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/4221
Appears in Collections:INV - SOCEDU - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thumbnail2018_Gonzalvez_etal_EstudiosPedagogicos.pdf83,74 kBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.