Minorities in Spanish Secondary Education: School Segregation, Between Reality and Official Statistics

Empreu sempre aquest identificador per citar o enllaçar aquest ítem http://hdl.handle.net/10045/87268
Información del item - Informació de l'item - Item information
Títol: Minorities in Spanish Secondary Education: School Segregation, Between Reality and Official Statistics
Autors: El-Habib Draoui, Brahim | Jiménez-Delgado, María | Ruiz-Callado, Raúl
Grups d'investigació o GITE: Observatorio Sociológico de la Educación (OBSOEDU) | Investigación en Género (IG) | Población, Medio Ambiente y Desarrollo (POMADE) | Sociología de la Innovación y del Cambio Social (SOC-INNOVA)
Centre, Departament o Servei: Universidad de Alicante. Departamento de Sociología I
Paraules clau: Minority students | Immigrant background | Roma people | School segregation | Official statistics | Future aspirations
Àrees de coneixement: Sociología
Data de publicació: 2019
Editor: Springer, Cham
Citació bibliogràfica: El-Habib Draoui B., Jiménez-Delgado M., Ruiz-Callado R. (2019) Minorities in Spanish Secondary Education: School Segregation, Between Reality and Official Statistics. In: Anson J., Bartl W., Kulczycki A. (eds) Studies in the Sociology of Population. Springer, Cham. doi:10.1007/978-3-319-94869-0_10
Resum: The deepening of social inequality in Spain during the last decade due to the global financial crisis has brought a growth in residential and school segregation in urban areas. This article analyses ethnic segregation across four public secondary schools in the Northern Area of Alicante (Spain), covering six disadvantaged neighbourhoods with a high concentration of immigrant and Roma populations. To this end, the student bodies were examined according to their national and ethnic composition and their expectations for the future. Field work findings show that official statistics do not reflect the real situation of ethnic diversity in these schools, concealing the worrying dimensions of school segregation in marginalized areas, a phenomenon which has negative impacts on minority students’ aspirations and equal opportunities.
URI: http://hdl.handle.net/10045/87268
ISBN: 978-3-319-94868-3 | 978-3-319-94869-0
DOI: 10.1007/978-3-319-94869-0_10
Idioma: eng
Tipus: info:eu-repo/semantics/bookPart
Drets: © Springer Nature Switzerland AG 2019
Revisió científica: si
Versió de l'editor: https://doi.org/10.1007/978-3-319-94869-0_10
Apareix a la col·lecció: INV - Investigación en Género - Capítulos de Libros
INV - POMADE - Capítulos de Libros
INV - OBSOEDU - Capítulos de Libros
INV - SOC-INNOVA - Capítulos de Libros

Arxius per aquest ítem:
Arxius per aquest ítem:
Arxiu Descripció Tamany Format  
Thumbnail2019_El-Habib_etal_Minorities-Spanish-Secondary-Education_final.pdfVersión final (acceso restringido)812,56 kBAdobe PDFObrir     Sol·licitar una còpia


Tots els documents dipositats a RUA estan protegits per drets d'autors. Alguns drets reservats.