Interaction between Socioeconomic Status and Cognitive Development in Children Aged 7, 9, and 11 Years: A Cross-Sectional Study

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/87259
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Interaction between Socioeconomic Status and Cognitive Development in Children Aged 7, 9, and 11 Years: A Cross-Sectional Study
Autor/es: Burneo-Garcés, Carlos | Cruz-Quintana, Francisco | Pérez-García, Miguel | Fernández-Alcántara, Manuel | Fasfous, Ahmed | Pérez-Marfil, María Nieves
Grupo/s de investigación o GITE: Psicología Aplicada a la Salud y Comportamiento Humano (PSYBHE)
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología de la Salud
Palabras clave: Socioeconomic status | Cognitive development | Interaction | Children
Área/s de conocimiento: Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológico
Fecha de publicación: 11-dic-2018
Editor: Routledge
Cita bibliográfica: Developmental Neuropsychology. 2019, 44(1): 1-16. doi:10.1080/87565641.2018.1554662
Resumen: The socioeconomic status (SES) of parents has a crucial influence on the cognitive development of children, but it is not clear whether this effect varies as a function of the children’s age. The objective of this study was to investigate the development of children aged 7, 9, and 11 years of parents with extremely low SES in a developing country (Ecuador). Participating children were divided between a medium-SES group and a low-SES group. Statistically significant differences were observed as a function of SES group and age in verbal memory, language, and executive function, observing wider between-group differences among the 11-year-olds.
Patrocinador/es: This work was supported by the Spanish Agency for International Development Cooperation (AECID) [A3/042954/11] (PI: Francisco Cruz-Quintana) and Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana (Proyectos I+D+i desarrollados por grupos de investigación emergentes) [GV/2017/166] (PI: Manuel Fernández-Alcántara).
URI: http://hdl.handle.net/10045/87259
ISSN: 8756-5641 (Print) | 1532-6942 (Online)
DOI: 10.1080/87565641.2018.1554662
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © 2019 Taylor & Francis
Revisión científica: si
Versión del editor: https://doi.org/10.1080/87565641.2018.1554662
Aparece en las colecciones:INV - PSYBHE - Artículos de Revistas

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
Thumbnail2019_Burneo-Garces_etal_DevelopNeuropsych_final.pdfVersión final (acceso restringido)1,66 MBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.