La importancia de los valores transmitidos por el profesorado de secundaria para una mejor convivencia escolar
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10045/85609
Title: | La importancia de los valores transmitidos por el profesorado de secundaria para una mejor convivencia escolar |
---|---|
Other Titles: | The importance of the values transmitted by the secondary teachers for a better school coexistence | L’importance des valeurs transmises par l’enseignant secondaire pour une meilleure coexistence scolaire |
Authors: | García Vidal, Marcos | Ortega Navas, María Carmen | Sola Reche, José María |
Center, Department or Service: | Universidad de Alicante. Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas |
Keywords: | Convivencia escolar | Valores en educación | Profesores | Clima escolar | School coexistence | Values in education | Teachers | School climate |
Knowledge Area: | Teoría e Historia de la Educación |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Ediciones Universidad de Salamanca |
Citation: | Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria. 2018, 30(2): 201-221. doi:10.14201/teoredu302201221 |
Abstract: | La mejora de la convivencia escolar preocupa mucho a las comunidades educativas, siendo una de sus prioridades. El objetivo de este trabajo es doble: por un lado, profundizar en la realidad de los docentes respecto a los problemas que afrontan en las aulas; por otro, analizar en qué medida la axiología forma parte de la realidad de los docentes como método para optimizar el clima de convivencia en el aula. La metodología de estudio elegida ha sido analítico-descriptiva de carácter transversal y las técnicas de medición utilizadas de corte cuantitativo. La muestra la componen 282 docentes de los Institutos de Educación Secundaria de la Comunidad Valenciana. Entre los resultados más importantes destacamos que la mayoría de los docentes están de acuerdo en la importancia que tienen la educación y la formación permanente en valores para transmitirla a sus alumnos y mejorar el clima en el aula. | School coexistence, as one of the main objectives for the educational community, is a matter of big concern for the educational communities, being one of its main priorities. The objective of this book is double: on the one hand, to deepen the reality of teachers regarding the problems they face in the classroom; on the other hand, to analyze to what extent the axiology is a part of the reality of teachers as a method to optimize the climate of coexistence in the classroom. The chosen methodology of study has been cross-sectional, analytical-descriptive. The measurement techniques used have been quantitative. The sample is made up of 282 teachers from Secondary Education Institutes of the Valencian Community. Amongst the main results found we highlight that most teachers agree on the importance of education and permanent training in values to transmit it to their pupils and improve classroom climate. | L’amélioration de la coexistence scolaire est un sujet de grande préoccupation pour les communautés éducatives, étant l’une de leurs priorités. L’objectif de ce travail est double: d’une part, approfondir la réalité des enseignants face aux problèmes auxquels ils sont confrontés dans les salles de classe; d’autre part, d’analyser dans quelle mesure l’axiologie fait partie de la réalité des enseignants comme une méthode pour optimiser le climat de coexistence dans la salle de classe. La méthodologie d’étude retenue a été analytique-descriptive du caractère transversal et des techniques de mesure utilisées pour la coupe quantitative. L’échantillon est composé de 282 enseignants des instituts d’enseignement secondaire de la Communauté valencienne. Parmi les résultats les plus importants, nous soulignons que la plupart des enseignants sont d’accord sur l’importance de l’éducation et de la formation continue sur les valeurs pour les transmettre à leurs élèves et améliorer le climat de la classe. |
URI: | http://hdl.handle.net/10045/85609 |
ISSN: | 1130-3743 | 2386-5660 (Internet) |
DOI: | 10.14201/teoredu302201221 |
Language: | spa |
Type: | info:eu-repo/semantics/article |
Rights: | Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 |
Peer Review: | si |
Publisher version: | https://doi.org/10.14201/teoredu302201221 |
Appears in Collections: | Personal Investigador sin Adscripción a Grupo |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
![]() | 248,4 kB | Adobe PDF | Open Preview | |
This item is licensed under a Creative Commons License